Thursday, June 7, 2012

Belajar + Kerja

Salam kepada semua.

Alhamdulillah masih diberi keizinan untuk kita berjumpa lagi pada entri kali ini. Kesibukan dalam kehidupan betul-betul membataskan peluang untuk aku menukilkan sedikit sebanyak tentang perjalanan hidupku. Banyak perkara berlaku dan bukan semuanya mampu untuk aku terjemahkan ke dalam bentuk penulisan di blog ini.

Aku kini masih lagi bergelar seorang pelajar, walaupun dah enam tahun meninggalkan bangku sekolah, aku tetap belajar dan terus berusaha menuntut ilmu. Ilmu yang secangkir cuma nilainya jika dibandingkan dengan semua ilmu Allah S.W.T di dunia ini, memerlukan aku mengambil masa yang lama untuk dikhatamkan. Rakan-rakan yang masuk ke dalam UiTM bersama-sama aku kini hanya menanti untuk menamatkan pengajian mereka kerana semester ini adalah semester terakhir untuk mereka. Aku terpaksa menambah satu semester kerana telah bercuti satu semester akibat kecederaan yang dialami sebelum ini.

Aku bermuhasabah diri seketika. Rakan-rakan ada juga yang telah berkerja, ada yang sudah berkahwin. Aku masih di takuk lama, itu sebabnya kadang-kadang aku berasa rendah diri dah terasa kecil di pandangan mereka. Ok aku faham, itu semua hanya mainan perasaan aku. Tapi ini serius, sesungguhnya aku juga ada perasaan cemburu.

Ok, berbalik kepada kehidupan seorang pelajar, aku kini melakukan kerja sambilan sebagai pelayan katering. Kerja yang hanya dilakukan pada hari minggu, hanya sehari atau dua hari. Cukuplah hasil gaji itu untuk menampung makan minum aku untuk enam sehingga tujuh hari. Kita di dalam hidup ni tak boleh nak memilih kerja sangat, ada peluang baik dan halal, sambar saja. InsyaAllah akan dimurahkan rezeki jika niat kita itu ikhlas. Sehingga kini, aku telah tiga kali mengikuti kerja sambilan katering ini. InsyaAllah pada hari Sabtu ini akan ada lagi kerja untuk aku. Semoga dipermudahkan segalanya untuk aku dalam pencarian rezeki demi sesuap nasi.

Mm, niat nak mendirikan rumahtangga dah lama ada. Tapi yang sering merungsingkan aku adalah berkenaan soal pelajaran yang belum tamat dan juga persoalan kerja serta persoalan cepu emas yang sentiasa menjadi perdebatan di kalangan lelaki seperti aku iaitu, nilai hantaran. Ok, bila sebut pasal wang hantaran memang aku lemah. Nampak gaya aku terpaksa angkat kaki dulu.

Salam. :)

2 comments:

nurhazDV said...

angkat kaki dtg balik taw bang...ahaha..i will always support u even kdg2 mcm push....wek

Faiz Syazwan said...

mesti datang balik, tapi lambat sikit la..haha..awk kumpul dulu, ada rezeki lebih sy lak kumpul..insyaAllah,hehe..