Sunday, December 19, 2010

Perginya beliau


Salam kepada semua.

Beliau telah pergi untuk selama-lamanya. Alasan tentang pemergiannya memang susah untuk diterima, tapi itulah hakikatnya.

Pertama kali berjumpa adalah semasa 'Graff Jam' pada 30 Ogos 2009. Kemudian berjumpa lagi seminggu kemudiannya. Kali terakhir berjumpa adalah pada karnival 'Meeting Of Styles 2010'. Sempat juga aku mengangkat tangan kepadanya ketika itu, tanda aku masih ingat padanya.

Beberapa hari lepas, aku dikejutkan dengan berita pemergiannya. Aku terus mengimbau saat berkenalan dengannya. Dia seorang yang baik, malah peramah. Walaupun kami berlainan bangsa, itu bukan masalah. Minat menyatukan kami semua.

Semoga kau bahagia dengan pilihan itu.

Oh ya, bekas menyimpan botol semburan itu masih ada padaku, itu saja yang mengingatkan aku pada kau.

R.I.P. Jeng. You will always be on our minds. Peace.

R.I.P. Jeng.

*Gambar diambil dari 'Facebook' mendiang.

Thursday, December 16, 2010

Musykil dan percaya

Salam kepada semua.

Satu pertanyaan di sini, kerana aku agak musykil dengan sikap segelintir pasangan bercinta yang aku kenali. Aku juga bukanlah sempurna dalam perhubungan, tetapi ada beberapa perkara yang aku perlu rahsiakan dari pasangan. Ini perlu jika tujuannya untuk menjaga keharmonian hubungan, betul tak?

Ok, pertanyaan tersebut adalah, ‘Perlukah pasangan yang bercinta menukar nombor telefon masing-masing kepada pasangannya?’.

Perkara ini aku tekankan di sini kerana aku berasa diperbodohkan ketika menghubungi rakanku ini. Aku menghubungi rakanku, tetapi yang membalasnya adalah teman wanitanya. Bukankah itu sangat memalukan? Kemudian, rakanku ini menggunakan nombor telefon teman wanitanya. Jadi, tiada perkara yang bersifat rahsia boleh dibincangkan melalui teks pesanan ringkas. Aku tidak bebas membicarakan sesetengah perkara dengan rakanku. Dan aku juga tidak tahu jika rakanku ini akan menukar kembali nombor telefonnya dengan pasangannya.

Bodoh kan?

Lantak mereka lah, hak masing-masing. Haih.

Pertanyaan terakhir. Adakah itu maksudnya teman lelaki/wanita mereka tidak mempercayai pasangan mereka?

*Baru sahaja kehilangan rakan graffiti. RIP Jeng.

Tuesday, December 7, 2010

Aizat - Sungai Lui

Pejamkan matamu untukku
Dengarlah dunia berkata-kata
Usah kau ragu di sini tempatmu
Walau berubah di mata kita tetap indah
Selagi kau masih percaya

Ketawa kecewa terpisah
Jalan yang lurus kian berhalang
Adakah semua ini yang ku inginkan
Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
Ku harap ku masih percaya

Adakah semua ini yang ku inginkan
Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
Ku harap kau masih percaya

Buka matamu
Biar aku memelukmu
Kita bersama masih muda masih mentah
Ku harap kau masih percaya

Selama ini selama ini
Selama ini selama ini
Selama ini selama ini
Selama ini

*************************************************************************************


Friday, December 3, 2010

Pengapit Pengantin

Salam kepada semua.

Ya, memang benar aku menjadi pengapit pengantin. Aku telah ditugaskan sebagai pengapit salah seorang sahabatku di Batu Pahat pada 21 & 22 November 2010. Agak terasa cuak juga, tapi itu semua dapat dikalis dengan membuat muka selamba. Ini kali pertama aku menjadi pengapit, jadi memang normal jika berasa takut. :)

Untuk tujuan itu, beliau telah menempah sepasang baju melayu berwarna emas sebagai pakaian rasmi pengapit. Untung juga, dapat baju percuma. :)

Baju melayu percuma. :)

Pasangan pengantin (Nizam & Ana)

Di meja makan damai. :)

*Penat sebenarnya jadi pengapit pengantin.

Thursday, December 2, 2010

Meeting Of Styles KL Malaysia 2010


Salam kepada semua.

Apa itu 'Meeting Of Styles' atau dalam singkatannya 'MOS"?

Baiklah, 'MOS' merupakan festival graffiti antarabangsa yang menjadi tempat pertemuan seni-seni di dalam hip-hop. Biasanya 'MOS' ini di adakan di luar negara pada setiap tahun. Dan pada tahun ini, kita seharusnya berbangga kerana menjadi tuan rumah bagi festival terkemuka ini. Ramai artis graffiti akan datang dari seluruh pelusuk dunia seperti dari Singapura, Indonesia, Thailand, Brunei, Korea, Jepun, China, Amerika Syarikat, Eropah, Australia, New Zealand, Itali, Sepanyol, Portugal dan banyak lagi.

Festival ini juga adalah yang pertama diadakan di Asia. Tabik!

Dihoskan oleh :

KUL Sign Festival (Diselia oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur/DBKL)

Juga didukung oleh nama-nama berikut :

SUPER SUNDAY WRITER TEAM (MAS/SWISS)
POP COLLECTIVE (MAS)
BUMBLEBEE CONSULTANCY (MAS)
PHIBER WRYTE CONNECTIONS (MAS/SIN)
KUKUBESI MANIPULASI (MAS)

Festival ini juga mendapat kerjasama dari :

BLUBBERS COLOR(USA)
AIRASIA
NIKON
DISNEY PICTURES
CROCS
LEE
7-ELEVEN
DOOF INDUSTRIES

Turut bekerjasama :

8TV
ASTRO
BFM
AESTHETIC

Jadi, mari kita beramai-ramai datang!

Lokasi : Sungai Klang (Pasar Seni)
Masa : Sabtu (10 pagi) - Ahad (10:30 malam)

Tahun 2010 ini akan menjadi titik permulaan negara kita, Malaysia dikenali di seluruh dunia sebagai salah satu negara yang mengamalkan kebebasan berseni. Ingat, graffiti itu adalah seni. :)

*Selamat maju jaya 'Proceez'. :)

Tuesday, November 30, 2010

Sudah 24 tahun

Salam kepada semua.

Hari ini merupakan hari bersejarah, bukan padaku, tetapi pada insan lain. Abang aku kini sudah genap 24 tahun dilahirkan ke muka bumi ini. Sudah tentu aku tiada semasa orang lain sibuk menyambut kelahirannya. Faham-faham lah ya. :)

Tanggal 30 November 1986, dia dilahirkan. Hari ini, 30 November 2010, sudah 24 tahun. Syukur kerana Allah masih memberikan peluang kepadanya untuk terus meneruskan kehidupan di dunia ini.
Ramai orang yang sayangkan adik-beradik mereka, tapi tidak berani meluahkan secara depan, kerana perasaan malu. Tapi aku tidak, aku tidak peduli apa orang lain cakap. Memang aku 'langsi' sedikit kalau bab-bab adik-beradik. Kasih sayang aku tidak kenal tempat (bagi keluarga sahaja). Aku cakap sayang, maknanya aku maksudkan lah tu.

Kami dibesarkan secara bersama oleh kedua orang tua kami. Kami membesar secara adil, maknanya, apa sahaja yang Along dapat, mak dan ayah akan membelikan benda yang sama untuk aku. Begitu juga sebaliknya. Jadi, tidak wujud unsur cemburu. Along juga sering melindungiku ketika aku masih kecil. Dia memang abang yang baik.
Kecil-kecil dahulu, aku pernah mencuri duit tabungan Along. Tapi itu dulu, sekarang aku sudah boleh berfikir yang mana baik dan buruk. Along juga tak pernah berkira sangat dengan aku. Dia sedar, dia ada tanggungjawab untuk membantu menyara adik-beradik yang masih lagi belajar, termasuk aku. Dia senang, dia tolong aku. Bila-bila aku sudah senang, aku akan bantu dia. Saling menolong jika susah.
Aku tiada hadiah lagi untuk diberi kepada Along. Mungkin 1 hari nanti aku akan memberikannya hadiah, siapa tahu kan? InsyaAllah.

Kepada Along, selamat menyambut ulangtahun yang ke-24. Semoga kau lulus peperiksaan akhir pada hari ini. Semoga cepat juga kau naik pangkat. Aku ada di saat kau memerlukan. Jika aku boleh tolong, aku akan tolong.

Ingat Along, air dicincang tak akan putus. :)


*Satu-satunya abang aku dunia akhirat.

Sunday, November 28, 2010

27 November 2010

Salam kepada semua.

Tarikh ini, pada 2 tahun yang lepas, aku baru saja keluar dari Hospital Tunku Ampuan Rahimah (HTAR). Anda tahu apa maksudnya. :)

Tahun ini, lain kisahnya. Bukan bertempat di HTAR lagi, tapi sekitar Kuala Lumpur. :)

*Dell Inspiron 14R
*Dell Inspiron Mini 10
*Western Digital Elements SE (500GB)
*Kingston Data Traveler Generation 3 (4GB)
*Apple iPod Shuffle (2GB)

Gembira sangat sehingga lupa daratan. Duit habis sekitar RM3800 hanya untuk gajet-gajet ini. Dahsyat betul. Kena beringat-ingat ni. Hmm...

Plan sebenar adalah untuk membeli Apple Macbook, tapi lain pula jadinya. Harga Apple Macbook adalah RM3299, aku boleh mendapat 2 buah komputer riba dengan harga ini, sebab itu aku mengubah fikiran di akhir-akhir waktu.

Apa-apa pun, bersyukur.

*Menunggu The Kube. :)

Wednesday, November 24, 2010

Genap 2 tahun

Salam kepada semua.


Hari ini, tanggal 24 November 2010, sudah genap 2 tahun peristiwa itu berlaku. Disebabkan peristiwa itulah aku menjadi seperti ini sekarang. Tapi aku tak menyalahkan takdir, kerana setiap yang berlaku itu pasti ada hikmah di sebaliknya. Perasaan kecewa itu ada, namun perasaan itu tenggelam sama sekali jika dibandingkan dengan rasa kesyukuran aku kerana diberikan peluang untuk meneruskan perjuangan sebagai hamba-Nya di dunia ini.


Hari ini, 2 tahun yang lepas, aku sedang dalam perjalanan untuk pulang ke kampung setelah pulang dari kem kepimpinan yang dilangsungkan di Pulau Pangkor. Cuti semester juga telah bermula pada masa itu. Seperti biasa, aku pulang ke kampung dengan menunggang motosikal. Sebelum pulang, aku singgah di rumah kawan aku untuk menuntut hutang berjumlah RM1000. Malangnya, dia tiada di rumah, atau sedang melarikan diri dari aku supaya aku tidak dapat menuntut hutang tersebut. Kemudian, aku ingin bergerak ke Seksyen 25 iaitu di kawasan Seri Muda, Shah Alam dengan tujuan untuk mengetatkan rantai motor yang kendur. Di lampu insyarat berdekatan masjid Shah Alam, aku telah dihimpit oleh sebuah kenderaan iaitu Honda CRV yang telah menyebabkan aku terpelanting dan terbaring di jalan. Semuanya jadi gelap,aku mengalami pitam buat sementara sebelum mataku terbuka kembali. Aku selamat, tapi aku sukar untuk bernafas disebabkan terhempap di sebelah kanan rusuk badan. Mujur aku memakai helmet jenama ARC yang materialnya di buat daripada fiber yang tahan hentakan. Jika aku memakai helmet MS88 pada ketika itu, mungkin aku sudah jadi gila akibat hentakan yang kuat ke jalan tar. Helmet itu mungkin juga akan terbelah 2. Aku cuba menggerakkan kaki. Kaki kiriku boleh diangkat dan digerakkan. Tetapi, yang sebaliknya terjadi pada kaki kananku. Pehaku tidak boleh diangkat. Aku sudah menjangkakan yang pehaku telah patah lantas menolak segala pelawaan orang ramai untuk menumpangkan aku ke hospital. Keadaan akan jadi lebih parah jika dilakukan oleh amatur. Aku terbaring di bawah terik matahari menunggu ketibaan ambulans. Aku berterima kasih kepada orang ramai kerana sanggup menemani aku dan memberikan perlindungan dari panas mentari dengan menutup cahaya panas memamah tubuhku yang kaku. Walaupun aku tidak kenal mereka, namun mereka sangat bertanggungjawab. Alhamdulillah.


Kini, aku di sini, masih boleh berdiri. Hikmah di sebalik semua ini, aku mungkin akan menang kes saman, dan dengan ini aku boleh menggunakan wang tersebut untuk tujuan pembelajaran dan juga membantu keluarga.


Hidup ini banyak cabaran. Hadapinya, dan jangan lari dari kenyataan. Setiap yang terjadi adalah bertujuan untuk mendidik kita dalam mengharungi ranjau hidup yang mencabar ini.


:)

Thursday, November 18, 2010

Kemaskini Kes Mahkamah

Salam kepada semua.


Alhamdulillah, kini aku tidak perlu lagi naik turun mahkamah untuk menyelesaikan kes yang mengambil masa 2 tahun ini. Dari mula aku ditimpa kemalangan sehingga kini, baru aku dapat merasakan lapang sedikit. Kepala aku tidak perlu berserabut memikirkan kes yang tak selesai-selesai ini. Apa sahaja perkara yang aku tak puas hati sebelum ini telah pun terlerai. Liabiliti kes aku adalah 85% : 15%. Ini bermakna aku tidak bersalah di dalam perlanggaran tersebut. Dan paling nyata, aku tidak seharusnya mempunyai kesalahan jalan raya ketika perlanggaran, tidak walaupun 1%. Tetapi mengikut undang-undang, aku juga menyumbang 15% kesalahan.


Ok, tidak perlu dilanjutkan lagi. Aku telah menang kes ini. Syukur. Hanya menunggu masa untuk menerima pengesahan amaun yang di terima.


Alhamdulillah, syukur.

*Macam-macam rancangan telah difikirkan. :D

Tuesday, November 9, 2010

Perancangan masa cuti

Salam kepada semua.

Sebulan bertapa, cukup lama bagiku. Peperiksaan akhir semester juga telah berlalu, ada yang susah, ada yang sederhana dan tiada yang senang. Biasalah, nama pun belajar, semestinya ada susah dan senang. Untuk peperiksaan kali ini, aku habis awal, iaitu pada 02 November 2010. Peperiksaan aku bermula pada 25 Oktober 2010, sangat awal jika dibandingkan dengan rakan-rakan lain. Jarak di antara setiap subjek pula adalah sangat pendek, maka mengulangkaji lah aku dalam kegelabahan walaupun tak gelabah sangat. :P

Habis pada cerita peperiksaan akhir, kita bertukar kepada perancangan semasa cuti. Kadang-kadang cuti boleh jadi seronok, kadang-kadang boleh bertukar menjadi bosan. Disebabkan itu, aku telah memenuhkan cuti pada bulan November ini, dan mungkin akan memenuhkan juga jadual bulan Disember nanti. Berikut adalah draf-draf perancangan aku.

11.11.2010 - Perjumpaan dengan peguam bagi membincangkan beberapa perkara sebelum aku memberi keterangan di mahkamah.

12.11.2010 - Aku perlu hadir ke mahkamah bagi memberi keterangan berhubung kes langgar sebelum ini.

13/14/15/16.11.2010 - Mungkin aku akan pulang ke Batu Pahat dengan menaiki motor, tarikh belum ditentukan, pilih antara 4 tarikh ini. Masih keliru.

17.11.2010 - Meraikan Hari Raya Haji di kampung bersama keluarga, walaupun Along menyatakan tidak akan pulang kerana mendapat cuti cuma sehari sahaja.

20&21.11.2010 - Menjadi pengapit bagi majlis raja sehari rakanku.

27&28.11.2010 - Menghadiri 'Meeting of Styles KL Malaysia 2010' di Sungai Klang/Pasar Seni.

Itu saja jadual bagi bulan November, jadual bulan Disember bakal dibuat. Terfikir untuk mencari kerja sambilan. Rasa-rasanya aku dah cukup sihat untuk mendapatkan kerja. Kalau dulu tu, ada alasan lagi, kerana kaki aku yang belum cukup kuat, dan masih lagi berjalan menggunakan tongkat. Sekarang sudah lebih sihat. Kita akan lihat apa perancangan seterusnya.

Pada 29 November pula, aku akan menyaksikan seseorang memulakan latihan praktikalnya di pejabat MARA, Jalan Raja Laut. Semoga awak dapat menjalani praktikal dengan lancar. :D


*Kenangan 2009

*♫ - Digitalism - Magnets (La Mode's Remix)

Wednesday, October 13, 2010

Aku, Dia




*Aku & Dia - Nasi Lemak Cinta Sayang - 13/10/2010

Sunday, October 10, 2010

Aku suka!

Salam kepada semua.

Terpanggil untuk menaip entri pada malam ini, maka aku mula menaip setiap bait-bait kata ini.

Banyak yang ingin diceritakan, banyak juga yang rasanya tidak perlu diceritakan.

Sedikit cerita ingin ku kongsi di sini.

Pada hari Sabtu (09 Oktober 2010), telah berlangsungnya rumah terbuka di rumah nenek kepada teman wanitaku, iaitu di Sungai Buloh. Ramai yang datang, antaranya kawan-kawan terdekat mereka, anak-anak angkat Mak Ngah yang tak terkira banyaknya (ini tipu, saja nak bagi hiperbola), kawan-kawan baik Mak Uteh, Pak Itam dan juga Mak Itam, dan semestinya orang tua teman wanitaku.

Oh, ada berita tak baik sedikit. Bahagian hadapan kereta emak beliau telah dilanggar oleh kenderaan yang tak dikenali, mungkin juga lori yang melanggar kereta itu, berdasarkan cerita emaknya. Sedikit remuk di bahagian 'bumper' hadapan, dan juga di bahagian bonet.

Terus kepada majlis. Majlis dimulakan pada sekitar jam 15:00, yang mana pertama sekali kami telah mengaminkan bacaan doa selamat oleh saudara Munzir sebelum memulakan misi memburu makanan. Makanan yang tersedia juga sedap-sedap belaka. Hidangan terdiri daripada sate ayam, sate daging, nasi himpit, mee, dan juga kuih-muih yang lazat.

Kami makan hingga kenyang, hingga perut tak mampu lagi menampung makanan. Ini melampau, jangan tiru aksi ini ye kawan-kawan. Jangan menyesal tak sudah. Maka, telah tergambar aktiviti-aktiviti yang bakal dilakukan bagi memulihkan kecomelan perut ini. Haih.

Pada sebelah malam, ada sambutan hari jadi. Sambutan kepada Munzir, nenek dan juga Pak Itam yang lahir pada bulan Oktober. Kami menyanyi, dan bergambar. Nenek mendapat telfon bimbit baru, Munzir dan Pak Itam mendapat baju yang ditaja khas oleh Mak Long (Mercedes Benz). Sedikit cemburu di sini.:P

Mm, terlalu banyak untuk diceritakan pula pada kali ini. Rasa ingin berhenti menaip di sini, boleh? Biar gambar yang menceritakan segalanya.

Aku suka saat itu. Terima kasih semua.

Munzir Ahmad Jazuli


Berdiri di hadapan, dari kiri : Mak Ngah, Mak Long, Dekna, Mak Uteh, Dekja, Wani.
Berdiri di belakang, dari kiri : Ery, Pak Usu, Aku.

*Sedang mendengar lagu Ariz feat Malique & Liyana Jasmay - Yang Terbaik Dari Ladang.
*Maaf, gambar kurang lawa, kualiti iPod Touch saja. Kredit kepada Zainatun Adilah di atas kepingan gambar ini.

Sunday, October 3, 2010

Kes Mahkamah - 01 Oktober 2010

Salam kepada semua.

Terus kepada tajuk, berkenaan kes mahkamah. Kes aku telah dibincangkan di mahkamah pada tarikh seperti yang tertera, pada jam 08:30 pagi. Bertempat di Mahkamah Sivil 4, iaitu di tingkat 19 Menara MRCB bersebelahan Plaza Alam Sentral (PAS).

Bersama aku ketika itu ialah peguamku iaitu Justin Morais dan juga pegawai penyiasat bagi kes aku, iaitu Sarjan Abu Hassan. Perbincangan dilakukan di dalam ruang perbicaraan, aku pula menunggu di luar sahaja. Setelah selesai perbicaraan, peguam memaklumkan bahawa kes ini ditetapkan 50-50. Ini bermakna hakim menetapkan kes aku adalah sama rata. Bagi aku, itu tidak sepatutnya berlaku kerana secara terang-terangan aku yang menjadi mangsa. Nasiblah aku tak berjumpa si durjana itu, mahu saja aku sepak terajang. Penderitaan yang aku lalui sehingga sekarang ini tidak berbayar, kerana aku sering berasa sakit di kaki. Haih.

Mahkamah menetapkan tarikh seterusnya iaitu 12 November 2010 untuk mengambil keterangan bagi pihak aku. Peguam aku pula menyarankan aku untuk menandatangani surat kebenaran untuk menyelesaikan kes di luar mahkamah, tetapi perlu menunggu tawaran dari pihak insurans. Jumlah ganti rugi paling minimum yang diminta ialah RM35,000. Upah peguam pula 20% dari nilai tersebut, dan RM2000 pula untuk kos perbelanjaan hospital. Maka, jumlah bersih minimum yang akan aku terima ialah RM26,000. Aku sepatutnya bersyukur dengan nilai yang diterima, tetapi aku ingin tegaskan di sini, apa yang aku terima ini tetap tidak berbaloi jika dibandingkan dengan nikmat kaki yang aku nikmati sebelum ini.

Ya Allah, aku redha dengan ujian-Mu. Jadikanlah aku hamba-Mu yang tidak mudah menyerah kalah. Insya Allah.

Maka, aku akan ke pejabat peguam di Damansara untuk menandatangani surat kebenaran tersebut, dan menyerahkan segala urusan ke tangan peguam. Semoga segalanya berjalan lancar. Amin.

Saturday, September 25, 2010

Dari Hati

Salam kepada semua.

Terasa menyesal, terasa juga kecewa, disebabkan kegagalan aku untuk mengemaskini blog ini. Acap kali aku memikirkan perkara ini, namun seringkali juga ianya terjadi. Mungkin lumrah diriku untuk tidak mengemaskini blog dengan begitu kerap, maksudnya mungkin 1 jam 1 entri. Itu tidak mungkin, kerana aku hanya memuatkan apa yang aku rasa ingin kongsikan bersama anda semua. Sudah tentu perkara-perkara 'top secret' itu tidak akan dikongsi di sini. :P

Oh ya, masih lagi di bulan Syawal. Sebelum terlambat, aku ingin mengucapkan

"Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Dan Batin".

Terkenangkan bulan Ramadhan yang telah berlalu bagi tahun ini. Kita perlu menanti lagi setahun untuk menemui Ramadhan yang seterusnya. Ramadhan, bulan yang penuh dengan keberkatan. Namun, di sini aku terasa sangat menyesal. Aku tidak memanfaatkan sepenuhnya bulan Ramadhan ini dengan memperbanyakkan amal ibadat. Kesibukan dunia membutakan aku, memekakkan aku, serta membisukan aku dari semua keberkatan itu. Jika aku masih diberi peluang untuk menemui Ramadhan seterusnya, pasti akan aku manfaatkannya. Dan semestinya, ajal itu sesuatu yang pasti.

Raya kali ini, bersederhana lagi. Aku meraikan hari raya Aidilfitri ini sebagai kemenangan kepada diriku yang berjaya mengharungi puasa selama 30 hari. Bersyukur, kerana tiada sebarang masalah dalam melengkapkan puasa ini. Aku perhatikan, hari raya di Malaysia ini begitu meriah, meskipun bagi diriku kemeriahan itu seolah-olah berkurangan saban tahun, kita perlu sedar bahawa saudara-saudara seagama kita sedang ditimpa bencana. Pembunuhan tanpa belas kasihan, bencana alam yang mengorbankan nyawa, itu semua tanda kepada kita. Tanda untuk kita sedar yang dunia kita ini tidak mampu untuk menampung kita lagi. Apa maknanya? Maknanya, bangkitlah, kembalilah pada kebenaran dalam kehidupan. Carilah kembali asasmu. Kuatkan asas imanmu.

Along tiada pada raya kali ini. Dia terpaksa bertugas jauh di Borneo. Aku juga jarang keluar, tiada kenderaan, hanya menumpang sahabat. Beraya juga hanya di rumah rakan-rakan lama, dan juga saudara. Namun begitu, aku juga dapat duit raya. Ok, memang aku dah besar, tapi selagi seseorang itu tidak mempunyai pekerjaan tetap, tak salah menerima duit raya. :P

Jurusan ini susah, namun aku mahu cakap ianya senang. Itu hipokrit, aku perlu sedar tahap kemampuanku. Keyakinan itu penting, disusuli usaha dan tawakal. Tak perlu lari dari masalah. Teruskan perjalanan, pengembaraan walaupun berliku, agar di masa depan itu, insan ini mempunyai ilmu yang cukup di dada.

InsyaAllah.

Tuesday, August 31, 2010

Praktis di Sungai Klang, Pasar Seni

Faiz@Nopx

Fahrul@Peroltz

Epa@Afia

Eim & Idzan

*Eon dan Munk tidak dapat hadir, komitmen terhadap perkara lain. Lain kali kita buat sama-sama. :)

Friday, August 27, 2010

Lagu ini, boleh tahan.

Salam kepada semua.

Seringkali aku melayari 'Facebook' ku, dan seringkali aku melihat video-video yang ada di dalamnya. Tertarik aku kepada sebuah video lagu yang dibuat oleh saudari Hani Zatie. Lagu yang beliau nyanyikan adalah ciptaan asal Fynn Jamal bertajuk 150 Juta. Aku tak terasa ingin memuatkan video lagu tersebut di sini, tetapi jangan risau. Bagi yang ingin mendengarnya, silakan melayari 'Youtube' dan taip saja nama 'Hana Zatie 150 Juta', InsyaAllah akan keluar video tersebut. Lagu 150 Juta versi Hana Zatie ini agak sempoi, dan 'catchy'. Silakan mendengar, aku ada muatkan juga lagu ini di blog ini, tetapi versi tulen Fynn Jamal. Selamat.:)

Fynn Jamal- 150 Juta

Untuk kali ke seratus lima puluh juta
Mereka tanyakan engkau soalan yang sama
“Eh kenapa kau masih lagi mahukan dia?”
“Apa kau buta apa kau pura-pura suka”


Di seratus lima puluh juta kali itu
Di depan semua engkau tarik tangan aku
Yang sedang buat muka kosong tak ambil tahu
Sambil ketawa engkau bilang satu per satu


“Dia mungkin bengis seperti singa”
“Tapi dia nangis tonton cerita Korea”
“Dia mungkin keras bila bersuara”
“Tapi dia jelas jujur apa adanya”
“Aku lagi kenal dia”


Eh dah lebih seratus lima puluh juta kali
Aku pesan padamu apa yang bakal jadi
Engkau dan aku ada mungkin tidak serasi
Engkau sangat manis aku ini pula dawai besi


Di setiap seratus lima puluh jutanya
Aku pun dalam hati semacam tak percaya
Apa kau lihat pada aku jujurkan saja
Terus kau cubit dagu aku sambil berkata


“Sayang mungkin baran tak kira masa”
“Tapi sayang tahan kalau yang salahnya saya”
“Sayang mungkin saja keras kepala”
“Tapi sayang manja bila kita berdua”
“Saya kenal sayang saya”


Buat apa di cerita
Bahagia kita rasa
Biar tak dipercaya
Peduli orang kata


Baju ronyok tak apa
Asal pakai selesa
Berkilau tak bermakna
Kalau hati tak ada


Aku lebih bengis dari sang naga
Tapi bisa nangis semata demi cinta
Suaraku keras tak berbahasa
Kerna aku rimas gedik mengada-ngada


Aku mudah baran tidak semena
Mana boleh tahan angin cemburu buta
Dan aku sengaja tunjuk keras kepala
Aku punya manja kau saja boleh rasa


Rahsia kita berdua

Wednesday, August 18, 2010

Tiada toleransi

Salam kepada semua.

Kebelakangan ini, aku agak rajin membuat entri. Kalau diikutkan, sekarang adalah waktu yang sibuk, kerana ada 3 ujian yang berturut-turut selama 3 hari untuk aku tempuhi. Mungkin atas faktor-faktor tertentu, aku mula bergiat aktif buat masa ini.

Kenapa tajuk kali ini sebegini rupa?

Ok, aku beremosi ke? Atau aku saja-saja ingin mencari perhatian seperti orang yang kurang kasih sayang? Oh, bukan begitu. Aku tengah bengang sebenarnya. Itulah kenyataan.

Aku boleh bertoleransi dan bertolak ansur atas banyak perkara, namun ada juga perkara yang aku tak akan berkompromi.

Baiklah, biarkan aku bertanya kepada anda semua. Anda suka ke jika ada orang dengan suka hatinya membaca mesej-mesej di dalam telefon bimbit anda? Mungkin ada yang suka, ada ke? Paling tidak pun, mestilah tak senang duduk.

Bagi aku, memang pantang bagi aku orang membaca mesej-mesej aku. Bukan kerana aku takut akan terbongkar rahsia atau sebaliknya, itu aku tak kisah. Yang aku ingin tekankan di sini ialah, privasi seseorang itu perlu dihormati. Seluruh dunia melaungkan perjuangan terhadap hak asasi, tak cukup lagi dengan itu?

Bagaimana jika seseorang itu membaca mesej anda, kemudian dia akan memandang serong terhadap anda setelah membaca mesej. Boleh berlaku salah faham.

Ini yang berlaku pada aku. Ok, aku membuat keputusan. Dipersilakan membaca mesej-mesej di dalam telefon bimbit aku sampai puas, selama mana yang anda mahu. Tidak ada rahsia pun untuk dibongkar, dan jika ada tidak faham, boleh merujuk kepada aku. Manalah tahu ada salah faham.

Sudah, aku penat menaip dalam keadaan bengang. Banyak lagi perkara yang aku perlu fikirkan. esok ada ujian CTU553 (Hubungan Etnik), baik aku fokus terhadap ujian ini.

Selamat berjumpa lagi.

*Apa-apa aje.

Sunday, August 15, 2010

Selamba ya ya

Salam kepada semua.

Hari ini hari Ahad bersamaan 15 Ogos 2010 dan 5 Ramadhan 1431 Hijrah.

Hari ini hari paling tak efektif dalam kalendar harian aku.

Malam tadi aku keluar minum dengan kawan, balik lewat. Sampai di rumah, tak boleh tidur. Lalu, aku melayari internet.

Sekitar jam 8:00 pagi, aku ingin masuk tidur, terbangun awal kerana rakanku menelefon. Aku perlu mengambil dia di stesyen bas.

Balik rumah, tidur lagi.

Tidur, bangun untuk solat, tidur lagi dan bangun pada jam 7:00 petang untuk solat Asar. Ini jangan dijadikan ikutan. Itulah bahana tak tidur malam, sangat memberi kesan kepada diri aku. Padan muka.

Pagi tadi aku menyaksikan rakan rumahku keluar, balik ke Kelantan. Usaha kami untuk menyingkirkan beliau berhasil setelah lama mencuba. Dia di halau kerana sikapnya yang kurang elok. Dia enggan membayar duit internet bulan lepas sebanyak RM8.60 walaupun telah diminta oleh aku. Dalam hati aku mengutuk, menyatakan budak ini tak tahu mengenang budi. Semoga kau selamat menjalani hidup sebagai raja muat turun di rumah. Atau pun di rumah sewa lain, supaya rakan-rakan akan membenci engkau lagi disebabkan sikap pentingkan diri kau. Selamat jalan.

Tidur sehingga lewat petang, sudah tentu aku tak sempat membeli juadah berbuka. Mujur ada rakanku iaitu Ikram yang membeli makanan lebih. Syukur.

Esok ada ujian pertama bagi subjek 'Fluid Mechanics'. Aku perlu belajar malam ini. Otak berserabut memikirkan tentang kerja berkumpulan bagi subjek 'Report Writing'. Aku tak mahu berfikir terlalu dalam, nanti otak aku berserabut, seperti berserabutnya wayar yang dipintal.

Aku nak mengulangkaji. Baru boleh tawakal esok, sekurang-kurangnya aku mencuba.

Jumpa lagi di entri baru, sama ada esok atau lusa, atau minggu depan. Yang pastinya, bukan bulan depan.

Dan jangan lupa berpuasa kepada muslimin dan muslimat.

:D

*Sedang mendengar lagu DJ Tiesto - Lethal Industry (Original Mix).

Saturday, August 14, 2010

Produk wangian badan?


Salam kepada semua.

Ok, pada malam ini, aku ingin berbicara mengenai wangian untuk badan atau lebih dikenali dengan nama 'perfume' yang aku telah guna sehingga sekarang. Dan juga tak terlupa pada produk yang wangi juga, seperti deodoran. :D

Secara jujurnya, aku tak pernah kekal dengan satu jenis wangian. Jika aku tertarik pada satu-satu bau tersebut, aku akan membelinya dan melakukan eksperimen terhadap bau tersebut. Jika ada produk baru yang mantap baunya, maka aku pasti akan mencuba juga. :)

Produk pertama ialah deodoran. Sebelum ini aku banyak kali menukar deodoran. Dari Dashing ke Nivea For Men ke Rexona. Dan yang terbaru aku guna ialah deodoran AXE - Africa. Aku tertarik dengan baunya yang menyenangkan, wangi pula tu. Berikut adalah gambar produk.


Setakat ini, aku berpuas hati dengan prestasi yang produk ini tonjolkan. Baunya juga sangat senang dikesan, bukan sebab ia busuk, tetapi kerana ia wangi. :)

Seterusnya, aku juga menggunakan produk wangian lain seperti One Drop Perfume. Ha, ini bukan untuk promosi, tetapi menyatakan fakta sebenar. Di antara semua rangkaian bau-bauan yang ada, aku tertarik kepada bau White Musk yang diinspirasikan oleh Body Shop. Baunya tidak kuat, dan tidak lembut. Boleh tahan juga lah baunya. Anda boleh cuba jika mahu. Dapatkan saja di kedai-kedai yang menjual One Drop Perfume. Pasti banyak kedai yang menjualnya, maklumlah, ramai pengedar di luar sana. :)


Selain itu, aku juga menggunakan 1 lagi wangian, dan wangian ini aku akan rahsiakan buat seketika. Ini kerana kesan penggunaannya sangat dahsyat bagi yang tidak bersedia untuknya. :)

Jumpa di lain entri, dan jangan lupa bagi yang merasakan diri mereka adalah muslim, silalah berpuasa di bulan Ramadhan yang mulia ini. Gunakan kesempatan yang ada untuk beramal sebanyak-banyaknya.

*Sedang mendengar lagu Electric Light Orchestra - Last Train To London.

Sunday, August 8, 2010

Graffiti di Sungai Klang, Pasar Seni


Salam kepada semua.

Masih lagi mencari sedikit masa untuk mengemaskini blog walaupun semakin sibuk dengan ujian dan kerja-kerja yang berlambak. Pagi tadi (08 Ogos 2010), aku ke Sungai Klang di Pasar Seni untuk menyertai Graffiti Kemanusiaan yang bertemakan Palestin. Aku ke sana bersama rakanku iaitu Fahrul, dengan menaiki kereta abangnya. Aku berniat untuk tidak menyertainya kerana malam tadi balik lambat, sekitar jam 03:00 pagi. Agak penat. Maklumlah, siang ke Sunway Pyramid untuk bermain luncur ais. Kemudian ke karaoke di Hotel Quality. Namun, setelah di pujuk, akhirnya aku pergi jua.

Proses melakar juga dilakukan di Sungai Klang tersebut. Biasalah, perkara yang tidak dirancang. Alhamdulillah, berjaya disiapkan jua graffiti kami. Fahrul tampil dengan gaya graffiti lamanya. Tidak pernah diterjemahkan ke dinding sebelum ini. Nikmatilah hasil karya kami yang tak seberapa. Kali ini PROCEEZ hadir hanya 2 orang. Yang lain, sibuk dengan hal masing-masing. Lain kali kita buat sama-sama. :D

Sedikit penerangan berkenaan graffiti kemanusiaan ini. Acap kali kita di sajikan dengan bermacam-macam kejadian melibatkan nyawa di Palestin, sebuah negara umat Islam yang telah di rampas oleh Zionis. Hampir keseluruhannya di rampas dan dijadikan kawasan tempat tinggal oleh yahudi laknatullah. Mereka bukan saja tiada perlindungan, malah sering saja di hujani dengan peluru dan bom. Nyawa mereka berada di hujung tanduk. Kita pula di mana? Hidup senang lenang, sedih hanya ketika membaca artikel. Kemudiannya, apa tindakan kita?

Dengan memberi mesej secara visual, kami harap dapat menyeru orang ramai mengingati tragedi-tragedi yang menimpa rakyat Palestin. Bersama kita menentang penindasan yang tak berperikemanusiaan ini.

Save Gaza - Ila & Izan

Palestine Free - Nopx @ Faiz Syazwan


Terima kasih kepada abang Raduan Nordin kerana menganjurkan program ini. Dan juga kepada para penganjur dan penyumbang, terima kasih kerana memberikan baju-t, air minuman serta KFC (Snack Plate) yang lazat. Semoga program seperti ini boleh dilakukan lagi. Dan terima kasih juga kepada Medea dan juga Anokayer di atas tunjuk ajar mereka. :)


*Kulit aku semakin gelap. :(
*Sedang mendengar lagu Jamie Kennedy - Circle circle dot dot.

Monday, August 2, 2010

Radiohead - No Suprises

A heart that's full up like a landfill,
a job that slowly kills you,
bruises that won't heal.
You look so tired-unhappy,
bring down the government,
they don't, they don't speak for us.
I'll take a quiet life,
a handshake of carbon monoxide,

with no alarms and no surprises,
no alarms and no surprises,
no alarms and no surprises,
Silence, silence.

This is my final fit,
my final bellyache

with no alarms and no surprises,
no alarms and no surprises,
no alarms and no surprises please.

Such a pretty house
and such a pretty garden.

No alarms and no surprises (get me outta here),
no alarms and no surprises (get me outta here),
no alarms and no surprises, please.

*OST House M.D. Musim ke-6.

Wednesday, July 28, 2010

Azam baru

Salam kepada semua.

Maaf!

Aku memohon maaf di atas kelewatan membuat entri baru. Sebenarnya banyak perkara yang ingin diceritakan, tapi masa itu terlalu mencemburui aku. Semester baru, aku datang dengan azam baru. Aku selesa dengan keadaan begini. Belajar sambil menekan diri dengan aktiviti-aktiviti yang bermanfaat.

Apa yang aku buat?

*Bermain luncur ais di Sunway Pyramid
*Menghadiri kelas ko-kurikulum iaitu Catur I
*Sering mengulangkaji pelajaran
*Bersenam di tasik berdekatan
*Melaksanakan diet
*Cuba menyibukkan diri dengan melakukan tugasan-tugasan dengan lebih awal

Perkara-perkara yang aku buat ini menyebabkan aku sedar beberapa perubahan dalam diri aku.

Aku perasan yang cara pemakanan aku telah berubah. Di waktu pagi, aku hanya minum Q Vital iaitu oat segera 3 dalam 1. Kemudian, di waktu tengahari aku akan makan seperti biasa, cuma aku akan lebihkan kepada sayur-sayuran. Malam pula, aku tidak makan, jika teringin, aku hanya akan memesan roti bakar. Keadaan begini membolehkan aku melatih perut untuk persediaan berpuasa di bulan Ramadhan kelak.:)

Bersenam pula membuatkan otak aku menerima lebih banyak oksigen, dan membuatkan badan aku lebih sihat. Namun, aku terpaksa berhenti sementara kerana masalah lutut yang di hadapi. kemungkinan besar disebabkan kurangnya penggunaan kaki kanan setelah kecelakaan 2 tahun lalu. Aku perlu bersabar sehingga menjalani fisioterapi. Bila agaknya nak buat temu janji fisioterapi? Mmm...

Di kelas pula, aku juga lebih memberi tumpuan. Aku perlu berubah jika inginkan kejayaan. Bukan aku tak boleh mendapat CGPA yang baik, boleh tu memang boleh. Hanya usaha dan tekad yang akan menentukan semua itu.

Oh ya, sebelum terlupa, aku akan ke UIA pada Sabtu ini (31 Julai 2010), dan akan ke MMU Cyberjaya pada Ahad ini (01 Ogos 2010). Kedua-duanya adalah berkaitan dengan graffiti. :)

Semakin hari semakin sibuk. Sekarang jam sudah menunjukkan pukul 00:50 AM. Masa untuk berehat. Tidur juga perlu mencukupi.

Jumpa di lembaran lain.

Salam.

*Sedang mendengar lagu Muse - Fury.
*Sebenarnya PTPTN tinggal sedikit, kerana banyak digunakan untuk membayar hutang. :s

Saturday, July 17, 2010

Gambar yang ke-1000

Salam kepada semua.

Di petang yang sunyi, aku khusyuk membelek-belek gambar yang telah diambil menggunakan kamera telefon bimbit aku. Jadi, aku terperasan gambar yang ke-1000. Dan kini, aku muat naik ke blog ini. :)

DSC1000 - Zainatun Adilah, Nur Hazwani, Asmahan.
*Info
Camera Model - K660i
Size - 1200x1600
Focal Length - 3mm
ISO Speed - 640
Light Source - Fluorescent
Date Taken - 14/07/2010, 00:13 A.M.

*Sedang mendengar lagu Ali Mamak - Semua Naik.

Monday, July 12, 2010

Rumusan beberapa hari

Salam kepada semua.

Kecewa sebentar kerana pagi tadi aku terbangun lambat, maka secara automatik nya aku telah terponteng kelas. Takziah kepadaku. Inilah bahana menyaksikan perlawanan akhir Piala Dunia. Walaupun menumpang gembira dengan kemenangan Sepanyol, masih juga terselit sedikit kegusaran dalam diri.

Setelah bangun, aku bersiap-siap untuk menghantar baju ke dobi, kemudian terus ke Bank Islam untuk memindahkan wang ke akaun Fahrul, kemudiannya terus menghantar baju yang ditempah oleh Along melalui Pos Ekspres. Akhirnya aku pulang semula ke tempat dobi untuk mengambil baju. Penat juga.

Sampai di rumah, ternampak roti Gardenia yang tarikh luputnya pada hari ini. Datang idea untuk memasak roti campur telur. Akhirnya aku berjaya memasaknya. Rasanya boleh tahan juga. Maklumlah, orang bujang memasak. :D

Berbalik kepada hari Sabtu lepas. Kami telah ke Sunway Pyramid untuk bemrain luncur ais. Ini kali pertama aku meluncur ais. Setelah 3 kali terjatuh, akhirnya aku berjaya mengimbangi badan di atas ais tersebut. Seronok sangat rasanya. Aku pasti akan ke sana lagi untuk bermain luncur ais semula.

Dari kiri : Pian, Eyla, Mun, Aku, Nur, Efa, Nadia.

Roti + Telur. :D

Kita berhenti setakat ini saja, ada beberapa hal lagi yang perlu diuruskan. Sehingga berjumpa lagi. :)

*Sedang mendengar lagu Glee Cast - Gives You Hell.

Wednesday, June 16, 2010

Rutin harian

Salam kepada semua.

Ketika ini, aku berada di Old Town di Bukit Pasir, di suatu sudut di bandar Batu Pahat. Memang ini tempat kegemaranku untuk melayari internet. Jika bukan di sini, pasti aku akan melayari internet di JKR di Dataran Batu Pahat. Beginilah rutin harianku. Datang menaiki motor, keseorangan, bukankah itu lebih baik? Sudah terbiasa dengan cara hidup seorang, sehingga muncul insan tersebut. Namun, bila berjauhan, aku jadi keseorangan lagi, haha.. :p

Tujuan aku melayari internet pada hari ini adalah untuk :
1. Memuat turun 'driver' bagi 'laptop' rakanku yang akan di format olehku.
2. Melayari 'facebook, dan memeriksa segala komen dan juga kemas kini.
3. Mengemaskini blog ini.
4. Melayari laman web Dell. Sudah banyak kali aku membuka laman web ini, semata-mata untuk membuat keputusan yng bijak dalam pembelian 'laptop'.
5. Melayari laman web Nikon. Sudah pasti bertujuan untuk melihat-lihat model 'DSLR', dan harga-harga.

Semalam, aku ke bandar untuk menemani adikku membeli barangan sekolah. Banyak juga yang dibelinya, antaranya ialah buku rujukan, pensil, dan juga pen. Buku rujukan saja sudah sampai 3 naskah. Berat juga.

Aku juga tidak melepaskan peluang. Sedang berjalan-jalan, ternampak pula sandal yang lawa. Dan akhirnya aku membeli sandal tersebut, berjenama 'Kronos'. Selama ini asyik memakai selipar, sekali sekala mematangkan diri dalam penjagaan imej. Baru nampak anjakan paradigma. Sempena semester baru yang akan datang. :)

Semalam juga aku tidak sempat memperbaharui lesen dan juga melayari internet seperti yang dirancang. Bila agaknya aku ingin memeprbaharui lesen agaknya?

Sejuk juga duduk di dalam Old Town ni, hampir kecut tangan, otot-otot juga jadi lenguh dan sengal-sengal. Makin menyampah untuk menaip panjang. Jumpa di entri akan datang. :)

*p/s - ingin membeli 2 'laptop', 1 untuk aku, dan 1 lagi untuk adikku. :)

Tuesday, June 15, 2010

Menjadi abang yang baik

(Entri ini ditulis pada 14.06.2010)

Salam kepada semua.

Penulis dalam keadaan kurang sihat sedikit sewaktu menaip entri ini. Sedikit pening kepala, dan badan berasa sejuk, disusuli dengan sedikit selsema. Sudah semestinya aku berasa kurang selesa dengan keadaan ini, tapi aku sedar ini adalah kesan daripada kegiatanku yang sering keluar malam sekitar jam 09:00 malam dan pulang lewat sehingga 02:00 pagi. Mulai esok (15.06.2010), aku hanya akan keluar pada siang hari sehingga sembuh selsema ini. Maklumlah, hanya pada masa cuti ini aku dapat meluangkan masa bersama rakan-rakan sekampung. Sudah masuh belajar nanti, aku hanya akan berada di Shah Alam untuk tempoh yang lama. :P

Demam piala dunia juga sudah bermula. Di warung-warung sepanjang jalan, aku lihat ramai orang sedang khusyuk menonton perlawanan bola, dan semestinya tempat duduk akan penuh sehingga habis perlawanan. Aku cukup bengang kerana tiada ruang untuk aku duduk, tapi apa kan daya, aku kena faham, bukan warung tu milik keluarga aku pun. Di rumah aku juga tiada Astro, maka aku faham dengan situasi mereka. :)

Setelah berhari-hari menanti untuk memeriksa keputusan peperiksaan, akhirnya aku berjaya masuk ke dalam 'student portal' dan berjaya melihat keputusan. Alhamdulillah syukur kerana aku telah lulus subjek 'Basic Mechanics', aku hampir putus asa dan tidak meletakkan harapan yang tinggi untuk lulus dan menyambung pelajaran, namun setelah aku lulus subjek ini, aku mempunyai peluang untuk memperbaiki diri, dan semestinya ingin menggunakan kesempatan ini untuk meningkatkan nilai GPA dan CGPA aku. Aku juga terpaksa mengulang subjek 'Thermodynamics' dan juga subjek ko-kurikulum iaitu 'Chess I'. Semoga semester hadapan ini, aku akan lebih berusaha. InsyaAllah.

Esok, aku akan lebih sibuk. Aku akan ke bandar untuk memperbaharui lesen motor yang akan tamat tempoh pada 18.06.2010 nanti. Kemudian, menemani adikku mencari sedikit peralatan untuk ke sekolah dan juga melayari internet seketika. Ini adalah percubaan untuk menjadi abang yang baik. :P

Jika aku mempunyai kelapangan, akan aku nukilkan sedikit untuk dimuatkan lagi pada entri akan datang. Buat masa ini, aku sedang memikirkan sesuatu dengan sangat serius. :)

Selamat menikmati cuti yang akan tamat tidak lama lagi ini. :p

*Sedang menonton Slot Aksi di TV3 - Arjuna.

Thursday, June 10, 2010

Yeah! Entri baru akhirnya.

Salam kepada semua.

Cukup lama blog ini tidak di kemaskini di sebabkan ketiadaan kemudahan internet di rumah si penulis. Maklumlah, orang kampung saja, tak mampu memiliki kemudahan internet yang begitu moden. :P

Sepanjang ketiadaan internet, apa yang mampu aku lakukan?

Berjalan-jalan cari makan. Sebenarnya lebih kepada membuang masa. Berpusing-pusing di bandar, tanpa arah tuju. Tempat biasa dituju adalah ke dataran Batu Pahat. Tiada apa yang menarik, cuma beberapa hari lepas telah diadakan karnival/ekspo di sana. Ketika itu, beberapa jalan telah ditutup untuk memberi ruang kepada peniaga menyewa tapak untuk berniaga. Karnival ini telah diadakan sehingga 06/06/2010.

Kini, keadaan kembali seperti biasa. Pernah juga ke bandar untuk melayari internet percuma di JKR Batu Pahat. Namun kini, tempat yang lebih ideal untuk melayari internet adalah di Old Town Bukit Pasir. Memang benar, air di sana mahal, tetapi lebih selesa, ada pula soket untuk mengecaj bateri. :D

Terdengar desas desus bahawa keputusan peperiksaan akan keluar pada 10/06/2010, iaitu hari ini. Memang takut, tapi aku harus menghadapinya, sama ada lulus atau tidak, aku perlu tahu. Setelah meneliti keputusan, akan aku kemas kini. Berdebar-debar rasanya. :(

Beralih ke cerita lain.

Jika aku melayari internet,perkara pertama akan aku buat adalah membuka 'facebook', kemudian membuka blog-blog tertentu, dan akhir sekali mencuba mencari maklumat-maklumat lain.

Semalam (09/06/2010), aku meneliti web Dell, Apple, dan juga Sony. Tujuanku adalah untuk memilih laptop yang sesuai mengikut keinginanku. Semuanya hebat,ada kelebihan masing-masing, namun aku lebih tertarik kepada Dell kerana teknologinya yang agak ke depan berbanding jenama lain. Aku telah cuba untuk bersikap bias. Akan aku senaraikan kelebihan laptop pilihan hatiku. Ada 2 jenis, dan kedua-duanya adalah keluaran Dell.

Seperkara yang menarik mengenai laptop ini adalah ianya menggunakan teknologi baru pada cakera kerasnya (hard disk). Cakera keras teknologi baru ini dinamakan 'Solid-State Drive' ataupun singkatannya SSD. Apakah kelebihannya? Aku ada terjumpa artikel berkenaan SSD
ketika membaca majalah pc luar negara yang berformat pdf. Mari kita lihat apakah yang dimaksudkan dengan SSD ini.

1. Make Windows run more smoothly than any mechanical disk
2. Allow applications to open almost instantly
3. Faster OS booting
4. Can be install in both laptop and desktop systems

Berikut adalah sedikit kelebihan untuk SSD, tapi untuk masa ini harganya adalah 30x ganda lebih mahal berbanding cakera keras biasa.

SSD ini ada digunakan di dalam laptop keluaran Dell iaitu model Studio XPS 16'.

Maklumat lanjutboleh dirujuk di pautan berikut.

Solid-State Drive

Namun begitu, sehingga kini aku masih belum dapat membuat keputusan untuk memilih laptop yang mana satu. Haih.

*Dah memutuskan untuk membeli DSLR dari keluarga Nikon. :D