Wednesday, November 24, 2010

Genap 2 tahun

Salam kepada semua.


Hari ini, tanggal 24 November 2010, sudah genap 2 tahun peristiwa itu berlaku. Disebabkan peristiwa itulah aku menjadi seperti ini sekarang. Tapi aku tak menyalahkan takdir, kerana setiap yang berlaku itu pasti ada hikmah di sebaliknya. Perasaan kecewa itu ada, namun perasaan itu tenggelam sama sekali jika dibandingkan dengan rasa kesyukuran aku kerana diberikan peluang untuk meneruskan perjuangan sebagai hamba-Nya di dunia ini.


Hari ini, 2 tahun yang lepas, aku sedang dalam perjalanan untuk pulang ke kampung setelah pulang dari kem kepimpinan yang dilangsungkan di Pulau Pangkor. Cuti semester juga telah bermula pada masa itu. Seperti biasa, aku pulang ke kampung dengan menunggang motosikal. Sebelum pulang, aku singgah di rumah kawan aku untuk menuntut hutang berjumlah RM1000. Malangnya, dia tiada di rumah, atau sedang melarikan diri dari aku supaya aku tidak dapat menuntut hutang tersebut. Kemudian, aku ingin bergerak ke Seksyen 25 iaitu di kawasan Seri Muda, Shah Alam dengan tujuan untuk mengetatkan rantai motor yang kendur. Di lampu insyarat berdekatan masjid Shah Alam, aku telah dihimpit oleh sebuah kenderaan iaitu Honda CRV yang telah menyebabkan aku terpelanting dan terbaring di jalan. Semuanya jadi gelap,aku mengalami pitam buat sementara sebelum mataku terbuka kembali. Aku selamat, tapi aku sukar untuk bernafas disebabkan terhempap di sebelah kanan rusuk badan. Mujur aku memakai helmet jenama ARC yang materialnya di buat daripada fiber yang tahan hentakan. Jika aku memakai helmet MS88 pada ketika itu, mungkin aku sudah jadi gila akibat hentakan yang kuat ke jalan tar. Helmet itu mungkin juga akan terbelah 2. Aku cuba menggerakkan kaki. Kaki kiriku boleh diangkat dan digerakkan. Tetapi, yang sebaliknya terjadi pada kaki kananku. Pehaku tidak boleh diangkat. Aku sudah menjangkakan yang pehaku telah patah lantas menolak segala pelawaan orang ramai untuk menumpangkan aku ke hospital. Keadaan akan jadi lebih parah jika dilakukan oleh amatur. Aku terbaring di bawah terik matahari menunggu ketibaan ambulans. Aku berterima kasih kepada orang ramai kerana sanggup menemani aku dan memberikan perlindungan dari panas mentari dengan menutup cahaya panas memamah tubuhku yang kaku. Walaupun aku tidak kenal mereka, namun mereka sangat bertanggungjawab. Alhamdulillah.


Kini, aku di sini, masih boleh berdiri. Hikmah di sebalik semua ini, aku mungkin akan menang kes saman, dan dengan ini aku boleh menggunakan wang tersebut untuk tujuan pembelajaran dan juga membantu keluarga.


Hidup ini banyak cabaran. Hadapinya, dan jangan lari dari kenyataan. Setiap yang terjadi adalah bertujuan untuk mendidik kita dalam mengharungi ranjau hidup yang mencabar ini.


:)

5 comments:

nurhazdv said...

tak bagitau sy pun date nye ari ni...hee

Faiz Syazwan said...

ha,kan dah taw ni,hehe..

fariehan ibrahim said...

alhamdulillah,
yup, disebalik kesusahan pasti de kesenangan disebaliknya kn, :)

Nurul Zaty said...

alhamdulillah sume dah selamat kan. :)

Faiz Syazwan said...

fariehan - hehe..2la,wlupun dah mcm x sempurna ms berjalan tu..ad la hikmahnya..

zaty - syukur sgt2 ke hadrat Ilahi..:)