Thursday, June 10, 2010

Yeah! Entri baru akhirnya.

Salam kepada semua.

Cukup lama blog ini tidak di kemaskini di sebabkan ketiadaan kemudahan internet di rumah si penulis. Maklumlah, orang kampung saja, tak mampu memiliki kemudahan internet yang begitu moden. :P

Sepanjang ketiadaan internet, apa yang mampu aku lakukan?

Berjalan-jalan cari makan. Sebenarnya lebih kepada membuang masa. Berpusing-pusing di bandar, tanpa arah tuju. Tempat biasa dituju adalah ke dataran Batu Pahat. Tiada apa yang menarik, cuma beberapa hari lepas telah diadakan karnival/ekspo di sana. Ketika itu, beberapa jalan telah ditutup untuk memberi ruang kepada peniaga menyewa tapak untuk berniaga. Karnival ini telah diadakan sehingga 06/06/2010.

Kini, keadaan kembali seperti biasa. Pernah juga ke bandar untuk melayari internet percuma di JKR Batu Pahat. Namun kini, tempat yang lebih ideal untuk melayari internet adalah di Old Town Bukit Pasir. Memang benar, air di sana mahal, tetapi lebih selesa, ada pula soket untuk mengecaj bateri. :D

Terdengar desas desus bahawa keputusan peperiksaan akan keluar pada 10/06/2010, iaitu hari ini. Memang takut, tapi aku harus menghadapinya, sama ada lulus atau tidak, aku perlu tahu. Setelah meneliti keputusan, akan aku kemas kini. Berdebar-debar rasanya. :(

Beralih ke cerita lain.

Jika aku melayari internet,perkara pertama akan aku buat adalah membuka 'facebook', kemudian membuka blog-blog tertentu, dan akhir sekali mencuba mencari maklumat-maklumat lain.

Semalam (09/06/2010), aku meneliti web Dell, Apple, dan juga Sony. Tujuanku adalah untuk memilih laptop yang sesuai mengikut keinginanku. Semuanya hebat,ada kelebihan masing-masing, namun aku lebih tertarik kepada Dell kerana teknologinya yang agak ke depan berbanding jenama lain. Aku telah cuba untuk bersikap bias. Akan aku senaraikan kelebihan laptop pilihan hatiku. Ada 2 jenis, dan kedua-duanya adalah keluaran Dell.

Seperkara yang menarik mengenai laptop ini adalah ianya menggunakan teknologi baru pada cakera kerasnya (hard disk). Cakera keras teknologi baru ini dinamakan 'Solid-State Drive' ataupun singkatannya SSD. Apakah kelebihannya? Aku ada terjumpa artikel berkenaan SSD
ketika membaca majalah pc luar negara yang berformat pdf. Mari kita lihat apakah yang dimaksudkan dengan SSD ini.

1. Make Windows run more smoothly than any mechanical disk
2. Allow applications to open almost instantly
3. Faster OS booting
4. Can be install in both laptop and desktop systems

Berikut adalah sedikit kelebihan untuk SSD, tapi untuk masa ini harganya adalah 30x ganda lebih mahal berbanding cakera keras biasa.

SSD ini ada digunakan di dalam laptop keluaran Dell iaitu model Studio XPS 16'.

Maklumat lanjutboleh dirujuk di pautan berikut.

Solid-State Drive

Namun begitu, sehingga kini aku masih belum dapat membuat keputusan untuk memilih laptop yang mana satu. Haih.

*Dah memutuskan untuk membeli DSLR dari keluarga Nikon. :D

2 comments:

Anonymous said...

DELL!;)

Faiz Syazwan said...

yeah,im going to buy dell..2 biji lg,hehe..:)