Wednesday, December 28, 2011

Kenapa patung itu diletak di bumper?

Salam kepada semua.

Maaf kerana entri yang agak emosi yang ditaip oleh aku sebelum ini. Mood aku ni kadang-kadang ok je memanjang, tapi bila dah sampai ke tahap mood buruk, memang memanjang juga lah, sampai terbawa-bawa ke alam maya ni. Di blog saja, aku tak marah-marah dan menyumpah seranah di 'Facebook'. Macam budak-budak. :)

Berbalik kepada tajuk, anda semua pernah tak perasan kereta yang mempunyai patung yang disangkutkan di bumper belakang? Pasti pernah tengok kan? Bagi aku, benda ni umpama 'trend' masa kini. Tapi kenapa mereka berbuat sedemikian?

Yang pasti, ramai yang melakukannya kerana 'trend' semasa, tanpa mereka sedari apa maksud sebenarnya perbuatan mereka itu. Nampak macam bergaya dan 'style', tapi awas, ini jawapannya.

Sebenarnya itu semua merupakan budaya di Thailand. Masyarakat di sana percaya bahawa ianya sebagai tawaran kepada roh mangsa kemalangan jalan raya. Mereka percaya yang roh -roh tersebut akan bermain dengan anak patung itu dan tidak akan mengacau pemandu kenderaan yang menyangkutkan patung di bumper mereka. Mereka juga percaya roh-roh si mati selalu berlegar-legar di kawasan kemalangan berlaku. Mereka juga mempercayai yang hantu menunggu masa untuk dilahirkan dan akan membuat kacau dengan menyebabkan kemalangan jalan raya dengan mengacau pemandu-pemandu kenderaan yang melalui kawasan itu.

Untuk artikel lengkap, boleh rujuk di sini : Iluvthailand

Jadi, sebagai seorang Muslim, jangan terlalu mengikut sangat budaya luar secara melulu. Buat kajian, amalkan jika baik, dan tinggalkan jika tidak baik. Budaya yang nampak 'simple' ini mungkin akan dipandang remeh oleh masyarakat kita, tapi sedarlah, akidah kita boleh terpesong dengan cara begini.

Maka, selamat mencuba dan selamat beramal. :)

*RJD2 - Ghostwriter.

No comments: