Friday, September 27, 2013

Di atas motor


Salah satu perangai aku adalah muhasabah diri apabila di atas motor.

Macam pelik kan?

Tapi itulah realitinya. Setiap kali kita di atas motor untuk ke mana-mana, pasti macam-macam ragam dapat dilihat di atas jalan raya.

Bila di atas motor, kepala akan ligat berfikir macam-macam, dan kadang-kadang akan terganggu sedikit fikiran tu. Bila rasa geram, aku akan pulas throttle motor lebih sikit. Lepas tu akan rasa lega sikit.

Bila berfikir macam-macam, fokus di atas motor akan jadi lemah. Jadi, aku tak akan berfikir yang berat-berat. Bahaya, seolah-olah memperjudikan nyawa.

Di atas motor, aku berfikir masa depan.

Di atas motor, aku berfikir tentang pelajaran.

Di atas motor, aku berfikir tentang apa akan jadi seterusnya.

Di atas motorlah tempat untuk aku bermuhasabah, berfikir, merancang segala-galanya.

Di atas motor.....