Saturday, January 23, 2010

Perubahan itu perlu dan penting

Salam kepada semua.

Alhamdulillah, masih bernyawa, masih hidup untuk memperbaiki diri. Syukur kepada Allah S.W.T, Tuhan Yang Maha Esa.

Terdetik sedikit kerisauan melihat blog pada setiap hari, lama tak dikemaskini. Maka, hari ini, punya kelapangan, aku kemaskini jua akhirnya.

Bukan sengaja tak mengemaskini, tapi kesempitan masa untuk mengemaskini. Jadual waktu aku pada semester ini tidaklah padat, tetapi berlambak 'assignment' yang perlu dibuat. Seperti beberapa hari lepas, aku baru menyiapkan 'assignment' untuk subjek 'calculus'. Kemudian, bersengkang mata menyiapkan 'resume' untuk subjek 'BEL499'. Alhamdulillah, siap jua walaupun ada pembetulan perlu dilakukan sedikit bagi memantapkan 'resume' aku. Terima kasih kepada 'Mislilo' kerana memberi 'sample resume' kepadaku untuk dijadikan panduan.

Kemudian, perlu menyiapkan diri pula untuk beberapa 'test' yang akan dilangsungkan pada minggu hadapan. Untuk seketika waktu, aku akan berada pada mod 'study'. Memang ini pelik, kerana di kalangan rakan-rakan, aku yang paling rilek saja semasa 'study'. Sebenarnya malas mengulangkaji. Itu boleh diperbetulkan. Aku yakin aku boleh berubah, Percaya diri. :)

Kelas '3rd Language' ku juga sudah bermula 2 minggu lepas. Aku mempelajari semula Bahasa Jepun, sungguh nostalgik ketika mempelajarinya semula. Teringat kenangan hampir 4 tahun lepas, ketika masih berada dalam JAD (Japanese Associate Degree) Program. Kini, aku mempelajari asas semula. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar, aku masih boleh mengingati cara-cara menulis 'hiragana' dan juga 'katakana'. Ada sedikit masalah pada penulisan 'kanji' aku, kerana ianya kompleks. :)

Sekarang, aku sudah lari dari jadual diet. Sungguh berat hati. Ingin kembali ke dalan diet. InsyaAllah. Dan sekarang ini, aku berjaya menggunakan RM50 untuk makan minum selama seminggu. Itu sangat ajaib. :)

Semangat untuk berubah sudah ada, cuma perlu laksanakan.

*Sedang 'addict' pada lagu Tokio Hotel - Monsoon

9 comments:

The Lulu said...

bdn dah papan nk kne diet gak ker?

The Lulu said...
This comment has been removed by the author.
Faiz Syazwan said...

papan apa?perut semakin membuncit,haha..

khayze said...

selalu makan bpe rm smnggu?? hehe.

wahh.. xsuka kanji. susah!!

Faiz Syazwan said...

haha,sbnrnya sehari rm5 je mkn,haha..dahsyat2..:)

pg dgn mlm mkn roti je..cuba la klu berani,haha..diet2..

Anonymous said...

eh kaki cane..??

Faiz Syazwan said...

kaki mcm ni jela tieha..awal bulan 3 t br g jumpa doc balik,haih..

fareast said...

wah, jom nanti cakap jepun dengan aku.

Faiz Syazwan said...

fais - haha..insyaAllah..dah ada kwn nak ckp sng la kan,klu x mcm tunggul je..haha..ckp sorg2..:)