Tuesday, March 15, 2011

Selamat bertunang

Salam kepada semua.

Tahniah diucapkan kepada Along di atas pertunangan beliau dengan pasangannya iaitu Siti Syazwani. Tahun ini Along dah berumur 25 tahun, sesuai kiranya jika beliau mengikat tali pertunangan. Jika ada rezeki, bila-bila masa saja boleh melangsungkan pernikahan. Semoga Along sentiasa dimurahkan rezeki.

Majlis yang berlangsung pada hari Ahad lepas (13 Mac 2011) sangat meriah. Walaupun sekadar pertunangan, ramai saudaraku pulang ke kampung halaman untuk meraikan pertunangan Along. Aku juga berasa sangat terkejut. Begitu ramai yang pulang, sangat tidak ku sangka. Keadaan seperti itu seumpama majlis perkahwinan bagi Along walaupun pada dasarnya hanya majlis pertunangan.

Aku bersyukur di atas majlis sebegini, kami sekeluarga dapat berkumpul beramai-ramai, seolah-olah jika arwah datukku masih hidup. Keadaan yang meriah seumpama hari raya. Hampir 3 tahun aku tidak merasakan perasaan sebegini. Alhamdulillah.

Aku pulang ke kampung halaman bersama-sama teman wanitaku iaitu Nur Hazwani dan juga sahabatku yang ditugaskan sebagai jurugambar majlis iaitu Hafizul Mahput. Kami pulang menaiki bas Transnasional dari Shah Alam seawal jam 09:00 pagi. Setibanya di Batu Pahat, Along menjemput kami di bandar dengan menaiki kereta.

Pada malamnya pula, kami sempat ke bandar untuk minum-minum dan juga melayari laman sesawang. Berjumpa pula dengan sahabat lama yang baru 3 bulan melangsungkan perkahwinan. Kami rancak berborak dan bersenda gurau sehingga hampir jam 00:00 pagi. Ku lihat Along tenang saja, maklumlah, majlis pertunangan saja. Tapi, apa yang dirasai di hati beliau, tak siapa yang tahu.

Sesudah bertunang, pasti akan menyusul pula majlis pernikahan jika ada rezeki. Dan pada saat itu, akan bermulalah kehidupan Along sebagai suami orang. Dan aku akan mengambil alih peranan yang di bawa Along sebelum-sebelum ini. Aku akan pastikan keluargaku menjalani kehidupan dengan bahagia, dan aku tak mahu mereka bersusah payah memikirkan masalah kewangan yang tak sudah-sudah. Semoga kerjaya masa depanku dapat memberi kesenangan terhadap mereka semua.

Oh, tersasul jauh dari tajuk cerita. Kesimpulannya di sini, tahniah kepada Along. Dan jangan risau, aku ada keupayaan untuk membela keluarga kita di masa hadapan. :)

Entri ini pendek, disebabkan aku berada dalam keadaan yang memerlukan otak aku berfikir banyak. Begitu banyak tugasan perlu disiapkan. Tapi tak mengapa, buat perlahan-perlahan.

Berjumpa lagi di entri akan datang, insyaAllah.

Aku, Wani, Hafizul, Along, Ana, Nizam.

3 comments:

nurhazDV said...

hihihi

IZZAHsyahirahbaderulHisham said...

along da tunang??((buat muke terkejut konon2 xtaw)) cehh,,apesal gua kena keje mase along tunang??okay,tunang je..*sedapkan hati. along nikah syira dtg rewang..tp merewang ke bandar la..

Faiz Syazwan said...

nurhazdv - hihihi je ke?pelik la awk ni,haha..

izzah - haha,silakan dtg la nnt,x dtg dpt penyepak satu,haha..rewang dekat dapur ok, time tu sume keta n bas n motor sume abes minyak secara tiba2,xleh grk..haha..:p