Monday, June 25, 2012

Antara Marigold dan Drinho

Salam kepada semua.

Seusai dari ujian untuk subjek 'Fluid Mechanics' tadi, aku bergegas ke pejabat pos untuk menghidupkan lesenku yang telah mati selama 5 hari. Tempoh lesen baruku adalah selama hampir 2 tahun setengah bermulanya dari hari ini iaitu 25 Jun 2012 sehingga 12 April 2015. Peraturan baru jika memperbaharui lesen, tarikh tamat lesen itu akan ditetapkan pada tanggal kelahiran pemilik lesen tersebut. Bayaran yang perlu aku bayar adalah sebanyak RM52.

Kemudian, aku ke Plaza Alam Sentral untuk mengambil 'Stamp' di sebuah kedai di situ untuk seorang sahabat. Sewaktu perjalanan pulang, aku terfikir untuk membeli air kotak secara pukal iaitu 6 kotak sekaligus. Jadi, untuk penjimatan terhebat, aku berhenti di kedai MyMydin berdekatan tasik Seksyen 7 Shah Alam. Air susu 'Dutch lady' sudah tiada stok, jadi aku memutuskan untuk membeli air 'mango' dari dua pengeluar berbeza iaitu 'Marigold' dan juga 'Drinho'. Berikut adalah sedikit sebanyak mengenai kedua-dua produk.



(Marigold)

Saiz Hidangan : 250ml
Tenaga : 112kcal
Protein : 0g
Jumlah lemak : 0g
Karbohidrat : 28g
Jumlah gula : 23g
Vitamin C : 30mg
Harga (6 kotak) : RM4.30
_____________________

(Drinho)

Saiz Hidangan : 250ml
Tenaga : 113kcal
Protein : 0g
Jumlah lemak : 0g
Karbohidrat : 28.3g
Jumlah gula : 27.3g
Vitamin C : 0mg
Harga (6 kotak) : RM4.20
_____________________

Setelah dibuat perbandingan di antara kedua-dua produk, aku berpendapat bahawa air 'mango' keluaran 'Marigold' adalah lebih berkualiti dan mempunyai rasa 'mango' itu sendiri. Ini berlainan dengan air 'mango' keluaran 'Drinho' yang kurang rasa buah, malah rasanya hampir kosong seperti menggunakan air kordial. Walaupun harga 'Drinho' mahal sebanyak RM0.10, tetapi ianya sangat berbaloi untuk dibeli. Jadi pengguna yang bijak dan jimat. Pesanan ringkas dari saya penggemar air susu (ada kaitan ke? :P).


 Sekian laporan aku buat masa ini, ada lagi entri yang akan menyusul, kena susun-susun ayat dulu. :)