Tuesday, March 22, 2011

Luahan pagi-pagi buta

Salam kepada semua.

Hari ini hari Selasa, tanggal 22 Mac 2011. Sewaktu aku menaip entri, jam menunjukkan pukul 02:06 AM. Ya, masih pagi lagi. Aku masih tak dapat melelapkan mata. Bagi mengelakkan kebosanan, aku membuka laman sesawang 'lelong', begitulah rutin harianku ketika kebosanan. Sekurang-kurangnya aku dapat menghayati setiap 1 rekabentuk jam-jam G-Shock keluaran Casio itu.

Kebosanan masih lagi melanda diri. Aku teruskan juga dengan aktiviti mencuci mata melihat model-model jam. Ha, ada 1 perkara pelik yang berlaku pada masyarakat kita ni. Ok, bayangkanlah, ada produk yang dikeluarkan secara terhad, dengan harga, misal kata RM500. Lama kelamaan orang yang memiliki produk ini ingin menjualnya dengan harga yang boleh menjejaki hampir 4 kali ganda harga asal. Aku ini bukanlah berilmu tinggi, dan sebab itu wujudnya kemusykilan dalam diriku, bolehkah perkara seperti itu dilakukan? Tetapi sebagai seorang muslim, aku terdorong untuk mendapatkan jawapan bagi permasalahan ini. Adakah ianya dinamakan riba'? Oh, aku ini cetek ilmunya, sesiapa yang mempunyai jawapan bernas, boleh berkongsi denganku. Anda sangat-sangat dipersilakan. :)

Oh ya, petang semalam (21 Mac 2011) aku ke bangunan HEP untuk bertanyakan mengenai insurans pelajar. Aku ingin mendapatkan jawapan kepada hak pelajar menuntut insurans jika sesuatu musibah terjadi. Aku cuba mengaitkan insurans itu dengan musibah yang dialami oleh aku pada hampir 2 tahun lepas. Jawapannya, disebabkan kes aku telah berlalu lama, aku tidak layak untuk menuntut insurans itu. Had masa yang ditetapkan adalah 1 tahun dari masa musibah. Mungkin bukan rezeki aku untuk mendapatkan insurans itu. Bercakap juga mengenai insurans ini, sudah hampir 2 tahun lebih, namun aku masih belum menerima bayaran insurans. Terlalu lama masa yang diambil untuk menyelesaikan kes aku. Namun, aku masih boleh bersabar. Semoga, selepas mendapat insurans itu, aku dapat mengubah nasib aku. Mungkin aku akan membeli emas, ataupun mendaftar ASB di Maybank, mungkin aku ingin membuat pinjaman sebanyak RM100K dah diikat selama 15 tahun. Masih lagi dalam perancangan, insyaAllah semuanya akan terjadi jika adanya rezeki. 1 lagi perancangan masa depanku, untuk masa depan yang cerah. :)

Rasanya aku perlu tidur juga, jika tidak pasti aku akan mengantuk semasa di dalam kelas pagi nanti. Semoga kita berjumpa lagi di entri akan datang.


*Perlu mendapatkan seluar 'jeans' baru dan juga kasut baru. Takkan nak pakai sehelai 'jeans' saja? :)

3 comments:

nurhazDV said...

juga memikir kan seluar jeans sehelai..tak kan mahu memakai seluar jean yg sehalai ini...apatah lagi yg sudah koyak moyak....

nurhazDV said...

juga memikir kan seluar jeans sehelai..tak kan mahu memakai seluar jean yg sehalai ini...apatah lagi yg sudah koyak moyak....

Faiz Syazwan said...

haha,sy banyak seluar jeans, tapi yg koyak2 la..sume koyak kat lutut,kena htr g jahit balik,tampal,hehe..