Friday, June 12, 2009

Hari ini hari Jumaat

Salam.

Hai kawan-kawan, nampaknya hari ini aku membuat 2 entri. Dah tak tahan nak meluahkan apa yang aku rasa dan pendam. Takut meluap-luap tak tertahan nanti meletup pula, hahaha... :P

Ok, hari ini hari Jumaat (12 Jun 2009) seperti hari Jumaat biasa. Aku pasti akan ke masjid di kampungku untuk menunaikan solat Jumaat. Ya, aku gembira dapat solat Jumaat. Semasa aku masih lagi terlantar tak bergerak, aku begitu rindukan saat untuk menunaikan solat Jumaat berjemaah. Dan Alhamdulillah, kini aku sudah dapat menunaikannya seperti biasa. Walaupun masih ada yang musykil sama ada aku sudah boleh sembahyang atau tidak. Perlu di ingatkan di sini, solat itu tiang agama. Walau macam mana susah pun anda, jangan sesekali meninggalkan solat. Islam sentiasa memberi kemudahan kepada penganutnya. Macam aku, untuk pengetahuan anda, masih lagi solat di bangku kerusi roda. Ok, kerusi roda. Aku sedar solat itu wajib, maka harus lakukannya walaupun sakit. Bila aku memikirkan tentang aku yang meninggalkan solat semasa sakit dahulu, aku sedih.

Baru-baru ini, semasa aku sedang duduk berehat, aku terdengar adik saudaraku berbual dengan adikku. Ok, pada perancangan, adik aku merancang untuk ke bandar bersama rakan-rakannya. Untuk makluman, adik saudaraku ini seorang perempuan, berusia lingkungan 14 tahun. Bila adik aku berkata ingin menonton wayang dan kemudia ke surau untuk solat, adik saudaraku mencelah pula.

"Eh, baik gila kau nak sembahyang!", katanya.

"Mestilah, kan wajib!", ujar adikku.

Aku yang mendengar memang berdesing telinga, tapi aku diamkan. Entah kenapa, aku merasakan aku tak mampu untuk menegurnya. Mungkin aku merasakan diri aku ni tak cukup baik untuk menegur orang. Sepatutnya tak boleh begitu. Aku menyesal kerana aku tak mampu berkata-kata dan menasihati adik saudaraku. Aku kenal benar dengan perangainya. Dia ni suka mencari lelaki-lelaki yang kononnya hensem atau matang, kemudian akan di ajak bercinta. Ramai yang menjadi mangsa perangai 'playgril' nya. Ok, aku sedar, ini satu langkah ke arah maksiat. Malah, ada juga kawanku yang melayan mesej-mesej yang dikirim oleh adik saudaraku. Aku tak mampu nak menegur dia, kerana dia juga berani kurang ajar dengan orang tuanya. Kerap kali aku perhatikan, dia menengking ibunya. Kalaulah itu adik kandungku, pasti sudah hinggap tapak tanganku ke pipi mereka. Aku sangat tegas terhadap adikku.

Keluargaku juga pernah menegur kedua-dua ibu bapanya. Namun, seperti masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Ternyata ibu bapanya juga seakan-akan tidak berani menegurnya. Aku yang melihatnya juga berasa bengang. Sedangkan ibu bapa juga tak menegur, memanglah akan naik kepala. Aku harap sekali agar mereka dapat mengawal anak mereka, jangan lah dah terhantuk baru nak terngadah.

Ok, cukup dengan kisah itu. Siang tadi, sekitar pukul 4 petang, Nizam datang ke rumahku. Tujuan asalnya untuk mengambil lagu. Kemudian sempat berborak dengannya mengenai cek yang baru aku terima pagi tadi dari Asia Ceramic Marketing Sdn Bhd. Cek bernilai RM4350 telah selamat dihantar menggunakan perkhidmatan kurier GDEX. Nizam juga berminat dengan projek yang aku buat ini. Nampaknya dia juga akan berusaha untuk menjana pendapatan pasif bersama-samaku. Semoga kita sama-sama berjaya. Untuk meninjau apa yang aku lakukan, boleh melawat ke web berikut : http://www.jutawanceramic.com/proceez

Kemudian, selepas solat Asar, aku mengajaknya ke bandar dengan tujuan untuk mendeposit duit ke bank seseorang. Nizam ingin membeli minyak Pomme Verte iaitu minyak Lampe Lerger yang akan digunakan pada masa raya nanti. Ya, jika kita mendapatkannya secara langsung dari pejabat, harganya ialah RM200+. Tapi dengan seseorang ini, kami membelinya dengan harga RM60 + RM15. Harga minyak Pomme Verte ialah RM60, dan RM15 untuk servis kurier. Sungguh murah bukan? Nak juga? Boleh hubungi aku. :)

Selesai mendeposit wang di Maybank Bukit Pasir, kami ke pusat bandar iaitu Jalan Rahmat. Tujuannya adalah untuk melakukan fotokopi terhadap cek yang aku terima pagi tadi. Kemudian, Nizam mengajakku makan di kawasan yang aku selalu lalu, namun tak pernah singgah. Jika tak silap, aku ternampak tulisan di luar kawasan gerai makan tersebut, iaitu Pertubuhan Persatuan Wanita. Ada nama panjangnya, namun aku lupa. Ok, tujuannya ialah untuk merasa bubur ayam. Menurut Nizam, bubur ayam di sini sedap. Aku mencuba, nyata sedap. Bubur ayam yang disertakan dengan teluar masin, sedikti hirisan lobak masin dan juga sedikit ikan bilis goreng. Pedas juga, kerana aku mencampurkan lada jeruk ke dalam buburku. Tapi sedap. Promosi ni. :)

Bubur ayam yang sedap a.k.a delicious. :P


Gambar aku yang diambil oleh Nizam, sedang menghayati kesedapan bubur ayam ini. Lihat pelanggan di belakangku yang juga membaham serakus-rakusnya bubur ayam. :)


Nizam juga kelihatan sedang menghayati kesedapan tiada tandingan bubur ayam tersebut. Hahaha...

Jadi, sekitar jam 7 malam, hampir maghrib, kami bertolak pulang. Penat rasanya. Jadi aku ingin berehat sementara.

Semoga berjumpa di entri akan datang. InsyaAllah.

Salam.

10 comments:

♥♥cHeNta_tiEha♥♥ said...

hurm..

anak sdare kamoo.. cm my ***...

tpi bkn playgall..stia.. cuma socialist.. fhm2..

mmg sukar.. n menyesall.. daku fhm perasaan itu.. kerna.. daku merasainya..

hurm..


wah.. projek besar nmpknye...

bearbricks!!!!!!!! ehehehee..

;D


eh eh.. bubur ayam.. nk jgk!!!!!!!!

huhuu.. suke bubur!!!!!!!

haish!

mkn xajk.. majok skng....


*sobsobsob*

nopx brightside said...

ok, firstly, mksd *** tu dah dpt di tangkap,hehehe...so,xpela,mmg budak2 zmn skrg ni,fikrah mereka berlainan..klu msg2 berpegang pd ajaran yg betul,masih di jalan yg betul,insyaAllah x cam2..jd,berdoa sajalah mereka ni berubah ye.. :)

projek mmg bsr,best..haha..eh,mmg la bearbrick,tunggu je taw..hehe.. :)

bubur ayam ni best taw,klu berkesempatan,nak pergi lagi makan..murah gak la,dlm rm3..pergh,mmg menjilat sudu la..haha.. =))

t lain x,jom g mkn..t faiz cuap tieha la..hehe.. :P

♥♥cHeNta_tiEha♥♥ said...

::nopx brightside::
oh.bgus fhm hint itu.. ehehehee..
neway..yepp..stju.. hope one day they will be change..

;)

pssstt... ye ke..?? oke.. tgu bearbricks itu.. ehehheee.. kaler pink tau.. hahahaa...

;D

oh.. bubur ayam.. bestnye.. huhuu..
nk nk nk.. ehehee..

oh suap..?? xleh...nt kan ade yg mrh faaiz.. tieha xpe..x de.. lalalallallaa...

;DD

Tfaaaaaa said...

woiii kaye gile broooo.
nk bearbricks 5 sume pink ok.

lepas tu nk teddy bear.kt johor belambak2 kn teddy bear murah??
weee~~

lagi..hurm hurm..nk bubur jugakkkk.
tieha xpyh.

xphm pon *** tuu.sobbsss

nopx brightside said...

tieha - nak kaler pink ke?aww..mcm tfa la pula,handset nya yg kaler pink2 gitu..hahaha..

nopx brightside said...

tfa - kaya kan,hahaha..nak 5?byknya..pengsan juga..ni pun nak pink,adeh..tfa2..kaler lain xnk?hijau ke?hahaha..

jom la,dtg bp lg t faiz bwk g tmpt tu,mmg best..mengancam tu..haha..

x phm *** tu xpe..cuma faiz je phm..hehehe..tol x tieha..lalala..:P

Z28 said...

Alhadulillah.wlpun apa pun terjadi jgn tinggalkan solat.lelaki hanya boleh tinggalkan solat apabila mati sahaja.

nopx brightside said...

z28 - betul2,solat tu tiang agama..xleh di anggap perkara remeh..sbb semua amaln di hisab,first sekali mst hisab solatnya..

♥♥cHeNta_tiEha♥♥ said...

nk jugak cm tfaa..

*menyibuk distu..*

tfaa.. jom pokaikan faiz..

ngehehee...

ohoooo..
yepp..


ehehee..
sile pura-pura fhm ye tfaa...

;DD

nopx brightside said...

tieha - pura2 phm nape pula cik tieha?haha..jgn dipokaikan sy ye..sy x berduit nnt,huhu..:P