Friday, June 12, 2009

Blog yang menarik untuk anda

Salam kepada semua.

Pagi ini, awal-awal pagi lagi dah melakukan 'blog walking' ke blog sahabat-sahabat 'blogger'. Ternyata banyak juga yang aku terlepas. Maka, aku luangkan sedikit masa membaca entri mereka. Pelbagai jenis entri yang aku jumpa, ada yang berupa tutorial, ada juga yang berupa pengalaman.

Antara blog yang aku suka yang menceritakan tentang pengalaman diri berserta sedikit tutorial ialah blog milik Milimilo. Aku menjumpai blog beliau semasa kerap melakukan 'blog walking' dahulu. Mempunyai jumlah 'follower' yang banyak, ternyata beliau sangat 'famous'. Baru tadi aku dapat lagi sedikit ilmu untuk membuat 'layout' sendiri. Terima kasih kepada milimilo. :)

Kemudian, aku melawat blog seorang pemikir yang aku boleh kategorikan kreatif dan berfikiran kritis. Aku berkata begini kerana aku pernah satu MRSM dengannya. Walaupun tak berapa mengenalinya, aku dapat memahami sedikit perangainya. Segala yang difikirkan olehnya akan diterjemah ke dalam blog. Sebelum membaca entri di blognya, aku akan memastikan otak aku kosong untuk menerima apa yang di sampaikan. Macam pelajar nak dengar pensyarah mengajar pula. Hahaha... Ok, beliau bernama Naza, seorang pelajar, dan juga guru tuisyen semasa cuti ni. Bagi yang ingin membaca entri beliau yang agak kritis dan bersifat pengalaman, boleh melawat ke blog beliau. Anda sangat-sangat dialu-alukan. :)

Lagi seorang rakan 'blogger' ku iaitu Fais Sani. Ok, secara dasarnya, beliau merupakan rakanku semasa aku masih di dalam program JAD. Kini beliau sudah berada di Jepun untuk menyambung pengajian. Beliau juga mempunyai blog iaitu http://mohdfais.net/. Ok, beliau juga seorang yang berfikiran kritis. Aku memang agak suka pada artikel-artikel yang beliau selalu tulis. Dari apa yang aku baca setakat ini, beliau akan meluahkan segala-segalanya pengalaman di negara 'Matahari Terbit' tersebut. Maklumlah, pengalaman di Jepun juga sangat mencabar. Bayangkanlah untuk mendapatkan daging halal juga sudah agak sukar. Kemudian, entri-entri beliau juga bersifat Islamik. Anda digalakkan berkunjung ke blog beliau.

Asahlah pemikiran kritis anda dengan melawat ke blog-blog yang juga mempunyai entri yang agak berat untuk anda fahami. Betul, belum cuba belum tahu. Jadi, mulalah dari sekarang.

Tak lupa juga, terima kasih kepada Fisha, sahabat yang baru aku kenali di 'Facebook'. Dan kebetulan dia juga belajar di tempat yang sama denganku. Jadi, kami menjadi mesra dengan cepat. Hehehe... Jangan fikir bukan-bukan. Ok, sebenarnya aku nak beritahu bahawa Fisha ni telah memberi satu 'URL Link' sebuah blog iaitu http://cucuratap.blogspot.com/. Ok, bagi yang suka membaca cerita-cerita rekaan, anda dipersilakan ke blog ini. Dijamin tak bosan. Terima kasih sekali lagi kepada Fisha. :) Oh lupa pula, Fisha masih lagi mempromosikan blog ini, peminat fanatik sudah jadinya. Hahaha...

Baiklah, aku juga ingin menyambung 'blog walking' semula. Nak turut serta? Jom.

Salam.

8 comments:

fareast said...

blog walking?

Milimilo said...

kalau rajin blog walking mmg mcm2 kite jumpe..hehe..blog milimilo tu biase2 je..mane de famous loh

Faiz Syazwan said...

fais - yup,blogwalking..maksudnya,rajin2 la melawat blog org..mksdnya masuk mn2 blog secara random,then kita tgglkan pesanan sama ada kat shoutbox or kat entri dorg..cara terbaik utk mengeratkan silaturahim antara blogger..try la..:)

Faiz Syazwan said...

milimilo - hehe..betul tu,klu rajin blogwalking,mmg mcm2 dpt jumpa..hehe..eh,merendah diri lak,hehe..ok la,blog kamu juga best..:)

bloomingstargazer said...

waaa..cam best je wat blog nie..seswai lau ngah ad free time nie...

Faiz Syazwan said...

lily - mmg sesuai pun if ada ms free..klu bz study,ble2 ada ms free,bleh je upd8 blog kan,hehe..mcm2 leh citer kat blog ni sbnrnya..:)

Anonymous said...

This is wonderful blog. I love it.

Anonymous said...

Hey, possibly this post is not on topic but in any event, I have been browsing about your site and it looks really neat. It is easy to see I am creating a new blog and I am struggling to make it look great, and supply excellent subject matter. I have learned a lot here and I look forward to additional updates and will be returning.