Friday, May 29, 2009

Doakan Pembedahan Mata Kawanku (Usop)

Salam kepada semua.

Apa khabar kawan-kawan semua? Diharapkan kawan-kawan berada di dalam keadaan yang terbaik buat masa sekarang dan selanjutnya.

Baiklah, tujuan aku menulis entri hari ini, tak lain tak bukan mestilah mengenai kawanku Usop.

Semalam siang, kawanku Nizam telah menghantar mesej untuk mengajakku ke Summit BP di bandar. Pada mulanya, aku tak mengetahui kenapa Nizam ni bersungguh-sungguh nak mengajak aku ke Summit BP. Mungkin nak tengok wayang, tanggapan awal aku pada ketika itu. Kebetulan, jika dia mengajak aku ke bandar, aku boleh lah ke Maybank berdekatan dan mengaktifkan 'online banking' Maybank iaitu Maybank2u. Jadi, petang tu, Nizam mesej lagi, bertanya, adakah aku jadi mengikutnya. Kebetulan, kredit kedua-dua nombor Maxis dan Celcom aku telah tamat tempoh walaupun ada banyak lagi kredit. Aku pinjam kredit adik aku sikit, cuma hantar satu mesej nak menyatakan aku jadi mengikut Nizam ke bandar.

Ok, pada waktu Maghrib lebih kurang jam 7:45, Nizam datang menaiki kereta. Jadi, kami terus ke bandar. Di dalam kereta, aku sempat bertanya tujuan sebenar ke Summit BP. Nizam memberitahu bahawa kami akan berjumpa kawan lama iaitu Usop. Tapi kerana apa?

Nizam memberitahuku bahawa Usop terlibat dalam kemalangan semasa bekerja di Damansara. Kecederaan melibatkan mata, memang amat mengerikan, aku yang mendengar pun berasa seram sejuk. Memang patut aku berasa begitu, kerana mata adalah antara organ yang paling penting bagiku. Bukan bagiku, tapi bagi semua orang. :)

Sampai saja di Summit BP, Nizam meletakkan kereta di bahagian atas bangunan Summit BP. Oleh kerana mesin bayaran parkir telah rosak, jadi kami dapat menggunakan perkhidmatan secara percuma pada malam tadi. Sementara menunggu Usop, kami pusing-pusing sekitar Summit BP. Walaupun bertongkat, aku terus saja berjalan dan lepak di kedai-kedai yang menarik bagiku. Antaranya ialah kedai jam tangan. Aku sempat meng'ushar' jam tangan G-Shock yang menjadi idamanku dari dulu. Berharga sekitar RM339. Pekerja memberikan diskaun jika aku ingin membeli, iaitu RM305. Aku pelik kenapa mesti ada RM5 lagi, kenapa tak nak genapkan RM300 saja? Macam tu lah agaknya cara golongan ni berniaga. Aku tiada komen.

Kemudian, kami ke kedai jam yang lain, dan berjaya menemukan jam ODM. Jam ODM ni juga memang lawa buatannya, mempunyai bentuk dan corak-corak yang juga unik. Terdapat jam tangan ODM yang berbentuk seperti coklat. Agak lawa, tapi perlu diketahui, harganya juga sangat-sangat lawa. Bernilai RM300++. Anda berani? :P

Setelah lama menunggu, akhirnya Usop sampai juga. Sewaktu melangkah keluar kedai seraya menuju ke restoran McD, kami nampak kelibat Usop berjalan ke arah kami. Kami terus ke tempat duduk di McD tersebut.Kami bertanya khabar dan perkembangan Usop. ok, secara langsung, aku melihat kawanku Usop tidak dapat melihat menggunakan mata kanannya. Mata kanannya cedera teruk akibat tercucuk kaca cermin kereta yang pecah. Usop memberitahu, kaca yang tercucuk di matanya, agak panjang juga. Kami seram sejuk mendengarnya. Nizam pula mengeluh.

"Satu-satu kawan aku kemalangan, lepas ni tak tahu lah giliran siapa, haih!", keluh Nizam.

Aku hanya mampu tersenyum, dalam hatiku masih lagi berasa kesian terhadap kejadian yang menimpa Usop. Bagi Usop, aku dapat lihat ketabahan dia. Aku bangga ada kawan seperti dia. Pasrah menerima ujian. Kalau aku di tempat dia, aku belum pasti dapat menerima kenyataan begini perit. Bagi aku, kaki yang patah ni tak cukup menyeksakan jika di bandingkan dengan penderitaan Usop.

"Esok pagi aku dah kena balik Damansara, nak bagi kunci rumah kat kawan-kawan", ujar Usop.

"Kemudian, aku kena duduk kat wad dah, awal bulan 6 ni dah kena bedah lagi", sambungnya lagi.

Aku tak mampu berkata apa-apa. Aku tak pasti jika hatinya dapat menerima kejadian ini, dan aku harapkan dia cukup kuat hati.

"Korang tak nak makan apa-apa ke? Tak kan nak duduk je sampai esok pagi?", ujar Usop sambil memerli kami.

Usop tetap dengan perangai sempoinya. Aku tak lapar, sebab aku sekarang sehari cuma makan sekali. Aku memesan air milo saja. Cukuplah sebagai penghilang dahaga. Aku juga sempat bergambar dengan Usop.

Gambar aku bersama Usop

Lupakan gambar aku yang tersenyum tu. Terasa seperti pelik. Tumpukan pada gambar kawanku Usop. Anda boleh nampak dengan jelas, mata kanan Usop telah tidak dapat berfungsi dengan baik. Malah malam tadi dia memberitahu aku, langsung tak dapat digunakan untuk melihat. Peluang pembedahan pula, hanya 50/50 saja. Jadi, Usop tetap akan menjalani pembedahan. Walaupun sakit, kita dapat lihat Usop tetap bersahaja. Lihatlah ketabahan dia.

Aku harap pembedahan akan datang ni akan membolehkan mata kanannya berfungsi semula. Sama-sama kita doakan kejayaan pembedahan ini. InsyaAllah.

Semasa balik, aku meminta Nizam ke Maybank dan aku telah mendapatkan PIN untuk mengaktifkan Maybank2u aku. Maka, malam tadi dengan rasminya, aku telah berjaya menggunakan Maybank2u. Ok, aku memang jakun. Suka hati anda semua nak cakap apa. Hahaha... :P

Setakat sini saja entri kali ini, berjumpa di entri akan datang.

Salam.

17 comments:

--{♥Mahirah Abd♥}-- said...

akk doakan moga usOp,
tabah mghadapi dugaan &
moga pemBedahan berJalan dengan
Lancarnya... AMIN~

--{♥Mahirah Abd♥}-- said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Tfaaaaaa said...

semoga pmbedahan tu berjaye n kwn paes dpt melihat dunia seperti biase :)

ana farhana said...

kesian kwn kmoo..
moga2 pembedahan nyer berjaya..

nopx brightside said...

kak mahirah - thanks akak,kita doakan je dia eh..Amin..

nopx brightside said...

tfa - thanks tfa..kita sama2 doakan dia ek..kesian dia,tp dia tabah..

nopx brightside said...

ana - kita doakan Usop slmt menjalani pembedahan, dan dpt melihat seperti biasa..thanks kwn2..

fareast said...

semoga cepat sembuh

k h a i r i y a h said...

harap2 Usop selamat menjalani pembedahannye. everything will going to be fine, InsyaAllah.

kao juge jage diri okai! sem dpan kene blaja lagi. hehe.

nopx brightside said...

fareast - Thanks ya,Amin..

khay - insyaAllah sumenya akan ok,kita doakan jela..hehe,aku taw la kena balajar lg,gtaw fosha jgn dgki aku la..haha..

finGEr daNCe said...

ewah bulley.ngumpat nampak ? hmm makin cantik ak rasa tongkat itu.hahaha

nopx brightside said...

fisha - haha..rupa2nya fosha dah berjaya menemui blog aku..adeh..x baik fisha,jgn ko nak amek tgkt aku nnt,kang aku jd ben 10 lak kang..hahaha..

:P

finGEr daNCe said...

elleh.haha.xpe2.ak x la kejam sgt.setakat nak tgk2 je tongkat ko.hehe

nopx brightside said...

haha..xkn tgk je?mcm x caye je..haha..ok2,bagus2..jgn dengki taw..haha.. :P

finGEr daNCe said...

erk.ak x dengki2.ak baik je.wahahaha

k h a i r i y a h said...

hah, ko jgn cye si fosha tuh. dlm hati die tah2 berniat busuk. wahaha

nopx brightside said...

fisha - hehe,aku taw ko baik..hehe..camni la br kwn,haha..

khay - x baik kita sangka buruk dgn fisha ni..hehe..kita tgk jela..hehe..