Friday, May 22, 2009

Mengapa Cincin Di Pasang Di Jari Manis?

Salam kepada semua.

Hari ini hari Jumaat, maknanya wajib bagi umat Islam yang berjantina lelaki untuk menunaikan Solat Fardhu Jumaat. Aku pergi ke masjid di kampungku untuk bersolat Jumaat tadi. Masuk hari ini, ada lah dalam sepuluh kali juga aku dah mula solat Jumaat sejak aku mengalami kecelakaan jalan raya sekitar bulan November. Alhamdulillah, a
ku berasa lega kerana sudah dapat menunaikan solat Jumaat walaupun terpaksa duduk untuk melakukan solat. Islam memberikan kemudahan untuk umatnya. :)

Oh ya, hari ini aku ingin membincangkan tentang 'Mengapa cincin kahwin di pasang di jari manis?'. Aku memperoleh maklumat ini di beberapa sumber yang aku dah lupa. Minta maaf kerana tidak dapat mengingati sumbernya. :P


Tanpa membuang masa, mari kita lihat maklumatnya.

Mengapa cincin kahwin di pasang di jari manis?


Ada penjelasan yang indah dan meyakinkan diberikan oleh bangsa China tentang perkara ini.

-Ibu jari mewakili orang tua anda
-Telunjuk mewakili saudara-saudara anda
-Jari tengah mewakili diri anda sendiri
-Jari manis mewakili pasangan hidup anda
-Jari manis mewakili anak-anak anda

Pertama, buka kedua telapak tangan anda berhadap-hadapan, tekuk jari tengah dan satukan saling memunggungi.
Kedua, pertemukan semua hujung jari.

Sekarang, cuba pisahkan kedua ibu jari anda (mewakilkan orang tua), mereka akan terbuka, kerana orang tua kita tidak ditakdirkan hidup bersama kita selamanya, dan akan meninggalkan kita sama ada cepat atau lambat.

Sila tempelkan lagi ibu jari seperti sebelumnya dan pisahkan telunjuk (mewakili saudara-saudara anda), mereka juga akan terbuka, kerana saudara-saudara anda akan memiliki keluarga mereka sendiri dan harus menjalani kehidupan mereka sendiri secara terpisah.

Sekarang tempelkan lagi jari telunjuk dan pisahkan kelingking anda (mewakili anak-anak anda). Mereka juga akan terbuka, kerana anak-anak juga akan menikah dan memiliki tempat tinggal sendiri kelak.

Terakhir, tempelkan kembali kelingking anda, cuba pisahkan jari manis anda (mewakili isteri/suami anda).

Ternyata anda TIDAK BOLEH memisahkannya, kerana Suami dan Isteri harus tetap bersama sepanjang hidupnya dalam keadaan apa pun.


Sekarang, anda sudah tahu maknanya?

Jadi, itulah sebabnya cincin kahwin akan di pasang di jari manis. Aku sebelum ni juga keliru tentang perkara ini. Oh ya, kalau tunang, pasang di jari manis kiri, bila kahwin, pasang di jari manis kanan. Betul ke?

8 comments:

Tfaaaaaa said...

xpahammmm..ni nk ngs nih.
:(( :(( :((

nopx brightside said...

la,nape x phm lak?

jgnla nangis2,huhu..

dah tu mmg adatnya.. :)

♥♥cHeNta_tiEha♥♥ said...

eh eh.. daku semua boleh bukak.. alaaaa....

sdeynye.. semua xdpt bersama ke..??

huhuuu...

;(

sobsobsob..

milimilo said...

complicated jugak yg bab tempel2 jari tuh..hehe..jari kelingking mewakili ape pulak kalo cmtu?

org xkawen pun dah rmai pkai cincin skang ni..hoho..yg penting jgn pakai di jari tgh sbb sama mcm kaum nabi lut

:)

nopx brightside said...

tieha - yeke?sbnrnya x pernah try pun,tp mmg xume xleh ke?ciannya dia..kita jgnla percaya sgt ea benda2 ni..ni cuma info je..ok?

nopx brightside said...

milo - ntah la ek,mewakili apa ntah..hehe..yg rmi pki cincin tu sbb nak bg tanda kat org la tu,mknanya dah berpunya even belum kawen..couple la tu mksdnya..haha..

xleh pki jari kat tgh ea?mmg xnk pun,sbb nmpk pelik..hehe..

:)

♥♥cHeNta_tiEha♥♥ said...

huhuu..mmg xboleh..haish!

nopx brightside said...

tieha - alala,xpela klu xleh..x bermakna sgt pun..ok?yg pntg kan ht msg2.. :)