Thursday, March 12, 2009

CPU Nizam

RAM DDR 1GB

Graphic Card 512MB

Salam kepada semua. Apa khabar anda semua? Diharapkan berada di dalam keadaan yang sihat walafiat. :-)

Oh ya, berbalik kepada tajuk entri kali ini, iaitu CPU Nizam.
Ada apa dengan CPU Nizam? Sebenarnya, kawanku yang bernama Nizam (kawan sejak tingkatan 2), telah membeli sebuah CPU second hand. Jenama IBM. Mantap juga lah. Baru dalam 2 bulan juga lah dia beli. Harga pun tak mahal sangat.

Semasa aku bekerja dengan Nizam di kedai kain terkemuka di Batu Pahat (Prima Moda), dia sering memberitahuku ingin memiliki sebuah komputer. Walaupun dah bekerja, masih tak dapat membeli? Kerja ni jangan ingat kita dapat gaji semua benda boleh beli. Hahaha... Aku dulu bekerja pun sekadar untuk menghilangkan bosan semasa cuit semester dan untuk mendapatkan duit membayar yuran pengajian. Peh! Berdikari kan. Hahaha...


Kembali kepada CPU Nizam. Bentuknya agak kompak la, padat dan kecik. Bertunjangkan cip pemproses Intel Pentium 4, agak laju juga. Dan menggunapakai RAM jenis DDR 256MB, dan juga berkapasiti hard disk 40GB.
Baru-baru ini, iaitu 2 hari yang lepas bersamaan 10hb Mac, Nizam telah ke Low Yat Plaza di KL bersama-sama Usop. Apa yang mereka cari? Tujuan utama ialah mencari RAM baru untuk CPU nya. Dan Nizam telah membeli RAM berkapasiti 1GB jenama Kingbox. Dan juga graphic card berkapasiti 512MB jenama GIGABYTE.

Tugas untuk memasangnya semestinya diserahkan kepadaku. Nizam ni sibuk sebenarnya, kerja masuk 10 pagi balik 10 malam. Dan dia ni penyelia pula tu. Lagi lah pening kerja. Hahaha... Banyak insiden berlaku antara dia dengan aku semasa bekerja dulu. Kelakar je bila di fikirkan semula. :-P
Semalam Nizam telah menyerahkan item-item tersebut kepadaku untuk dipasang ke CPU nya. Aku dapat memasang RAM tersebut, namu tidak graphic card tersebut. Tak jumpa slotnya. Pening aku menjelajah seluruh tubuh CPU tersebut. Hehehe... Mungkin terdapat slot yang tak 'fit' untuk slot graphic card ni.

Aku dah buat sedaya aku. Nak keluar ke bandar agak mustahil, aku kena duduk diam kat rumah, kalau tak, lambat sembuh lah. Huh!
Apa-apa pun, aku dah buat bersungguh-sungguh. Dan aku puas hati walaupun hanya dapat memasang RAM. Hahaha... Budak 6 tahun pun boleh buat. :-P

Ok lah, aku ada banyak kerja untuk dilaksanakan. Petang nak ke pejabat pos, tuntut Tune Card aku pula. Bertemu lagi di entri seterusnya. :-)


Salam.

1 comment:

MAN utd said...

assalamualaikum......boleh bertanya .....ram tu cl3 ddr1 kan?berapa ssudara beli di lowyat?