Sunday, February 8, 2009

Kehidupan

Pada tanggal 12 haribulan April 1988, aku telah dilahirkan ke muka bumi ini. Satu lagi alam baru yang harus ku tempuhi, bergelar seorang khalifah di Bumi Allah. Sesungguhnya itu bukan suatu perkara yang boleh di anggap remeh. Hidup di dunia, banyak dugaannya. Walaupun seseorang hamba itu adalah dari golongan 'baik', ataupun sebaliknya, di hati masing-masing pasti akan ada perasaan untuk berpaling ke arah bertentangan. Itulah lumrah kejadian manusia.

Aku, membesar di Batu Pahat, di sebuah kampung kecil yang diberi nama Kampung Parit Haji Rasul. Aku bangga membesar sebagai anak kampung, kenapa? Sebab anak kelahiran kampung lebih pandai berdikari jika dibandingkan dengan anak kelahiran bandar. Bukan mengutuk, tapi itulah realiti hidup. Melainkan, anak itu di didik dengan asuhan yang betul. Aku bangga dengan ayah dan ibuku. Aku di asuh dengan betul, dan..

Nah! Inilah hasilnya, aku yang sedang membesar dengan kasih sayang yang secukupnya dari mereka. Segala didikan yang sepatutnya telah diberikan. Bagaimana mereka dapat menyemai sifat-sifat ini terhadap diriku?

1. Solat 5 waktu - Subuh ni mesti bangun,nak kena ke sekolah, solat sekali, lagipun wajib.

2. Doa - Doa yang di ajar mestilah doa untuk ibu bapa (wajib ni, sebagai bekal mereka di akhirat), doa makan (kalau tak baca,syaitan durjana yang tolong makan), doa masuk tandas (kalau tak nak syaitan durjana menempel tahi di kepala) dan lain-lain. Cikgu ajar doa-doa lain la juga.

3. Adab - Segala adab-adab telah di ajar dengan sempurna. Contohnya, jangan membalas kejahatan orang. Macam itulah aku di didik.

No comments: